Bestaan er volgens natuurkundigen objecten?

Afgelopen weekend hoorde in het programma 'de volmaakte mens' filosoof zeggen dat als je aan een natuurkundige de vraag zou stellen of objecten bestaan deze vermoedelijk dat zou ontkennen. Mijn vraag is nu hoe natuurkundigen tot zo'n conclusie kunnen komen?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is de definitie van "object" die deze filosoof hanteerde? In welke context of discussie werd deze opmerking geplaatst (waar ging het over)? Als je de vraag zo stelt kan niemand een antwoord geven.
erotisi
8 jaar geleden
De man was gespecialiseerd in de filosofie van de geest. Maar hij had het wel over natuurkundigen zelf.
zie: http://www.vpro.nl/de-volmaakte-mens/kijk/afleveringen/aflevering-3.html
tinus1969
8 jaar geleden
Je moet heel erg oppassen met dit soort interpretaties, omdat als je aan 10 natuurkundigen zoiets vraagt, je 11 antwoorden krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga deze vraag niet beantwoorden want dan zou ik de aflevering moeten bekijken en dat ga ik niet doen. Maar mijn inschatting is dat debetreffende filosoof het over spirtuele objecten, zoals de ziel , heeft. En een natturkundige zal inderdaad verklaren dat deze binnen de natuurkundige werkelijkheid niet bestaan.

Het beste antwoord

Ach, dat is nou weer zo'n uitspraak die bedoeld is om aandacht te trekken. Natuurlijk, als je als natuurkundige puur reductionistisch de wereld zou beschouwen, zou je tot de conclusie komen dat deze bestaat uit zeer veel zeer kleine energetische vibraties die allerlei wisselende combinaties kunnen vormen. Maar als je vervolgens waarneemt dat die sub-microscopische vibraties grote macroscopische structuren vormen die een min of meer permanente vorm en plaats hebben, dan mag je zoiets best een object noemen.
WimNobel