Hoe word as aangemaakt?

door die vulkaan uit ijsland. zoveel as. hoe kan dat nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afkomstig van al het geld dat er in de afgelopen maanden is verbrand.

Het beste antwoord

Dat is tefra dat kleiner is dan 2 mm. Tefra is de verzamelnaam voor alles dat door een vulkanische uitbarsting de lucht in wordt geschoten.

Bij een vulkaan wordt met de term as dus net iets anders bedoeld dan as bij verbranding; het overblijfsel van de verbranding van vaste stoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vulkanische as heeft dus niets te maken met de as die ontstaat bij een vuur in de openhaard, het is stof (zowel bij de uitbarsting vloeibaar als vast) dat bij een vulkaanuitbarsting de lucht in wordt geblazen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meer in het algemeen over een vulkaan: onderin de aarde is de druk heel hoog. Bij een vulkaanuitbarsting spuwt het gesmolten steen (lava) en steenresten (het Tafra) de vulkaan uit. Door de kracht komen ook ontzettend veel kleine deeltjes vrij (die worden vulkanische as genoemd).

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij de uitbarsting in Pompeii (79 na Christus) was de aslaag zo dik (3-5 meter) dat gebouwen en mensen eronder bedolven werden. Mensen zijn daarbij vooral om het leven gekomen door verstikking door de aswolk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

As is het product van een verbrandingsproces. En dat er veel verbrand wordt daar in Ijsland is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vuur geeft toch ook niet veel as in de lucht?
ik begrijp het nog steeds niet.
lava is toch veel heter? dan verbrant alles toch?
ik snap dat niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vulkanische as is niet hetzelfde als as dat overblijft na verbranding. Een vuur geeft inderdaad niet veel as in de lucht, maar dat komt ook omdat dát as niet onder druk staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"een vuur geeft toch ook niet veel as in de lucht?"
Dat kon je nog wel eens lelijk tegenvallen :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar het as is daar echt het laatste dat overblijft. Die deeltjes gaan grotendeels de lucht in, maar dit staat niet in verhouding tot vulkaanas.
As is verbrande turf. En stel dat een vulkaan een kubieke kilometer steen uitstoot. Dan ontstaat er *heel* veel as...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
turf?? Turf zijn plantenresten, gedroogd veen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee toch? Turf is toch verbrande as?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn:
Nee :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is een uitdrukking als iemand in volzinnen spreekt: Asch is verbrande turf. Turf ontstaat gewoon doordat planten eeuwen achtereen afsterven en een steeds dikkere laag vormen (hoogveen). http://nl.wikipedia.org/wiki/Turf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MJN: het tweede deel van je antwoord klopt wel. Er ontstaat heel veel vulkaanas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe maar een half plusje, dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, bij je volgende antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach die as en die turf, dat was in vroeger tijden een zinsnede om kinderen te leren om ""als"" te zeggen, ipv ""as"". en dan werd er gezegd:: wat as?. as is verbrande turf. Het gezegde stamt dus nog van voor mijn tijd, want ik heb de turf niet meer meegemaakt, wel de verhalen erover.
Het is eigenlijk een soort superheet verbrand steenstof wat door de enorme druk en gasverplaatsing kilometers hoog de atmosfeer in geblazen wordt. Het bestaat voornamelijk uit silicium (kwarts).
Het is schadelijk voor vliegtuigmotoren: als het as in de motoren gezogen wordt, smelt het tot een soort gesmolten glaslaagje dat alles aantast.

Hieronder een link naar Wikipedia met een zeer uitgebreide (Engelstalige) uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En voor de Nederlandse vertaling, kan je ook in mijn link al veel informatie vinden. Dat gaat over Tefra (vulkanische as is Tefra < 2 mm). prima antwoord, plusje.
Door er "t" aan toe te voegen, dan wordt het aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
As wordt niet aangemaakt maar onstaat door verbranding van materiaal als steen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger zei ik wel eens "ja, maar als...
Ën dan was het antwoord van mijn moeder steevast: A(l)s is verbrande turf". En zo simpel is het.
Verbranding is in weze een oxydatieproces, wat betekent dat een stof zich verbind met zuurstof. Meestal zijn dit exotherme reacties, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Denk aan de kolenkachel. Daardoor ontstaat er een chemisch andere stof, die we onder bepaalde omstandigheden as noemen.
Stoffen als verbrand hout en papier en natuurlijk de turf van mijn moeder vormen as.