Het chemisch toilet in mijn campertje is gewoon een bak, waar de poep en plas in terecht komt.
Door de vloeistof die je er onder in gooit, vergaat het afval sneller.

Werking van het chemisch toilet
Het bovenste deel bestaat uit een zitgedeelte voorzien van toiletbril met deksel, met rondom de toiletpot een reservoir voor het spoelwater. Het onderste deel bevat de afvaltank. Na gebruik wordt met een druk op de spoelknop (handmatig of electrisch) de toiletpot d.m.v. een krachtige waterspoeling gereinigd. Zowel het cassettetoilet als het draagbare toilet is vervaardigd van stevige, gladde kunststof waardoor de toiletten gemakkelijk zijn te reinigen.

Kenmerk van het cassettetoilet is de manier waarop de afvaltank via een klein servicedeurtje in de zijwand van de caravan - camper - kan worden uitgenomen. De afvaltank kan zo naar een stortpunt voor chemisch afval worden vervoerd om daar via de geïntegreerde schenktuit te worden geleegd. De speciale ontluchtingsknop zorgt ervoor dat dit spatvrij gebeurt. Bij een draagbaar toilet wordt het onderste deel (de afvaltank) d.m.v. een schuifhendel los gemaakt van de bovenste helft. Ook deze afvaltank is voorzien van schenktuit en ontluchtingsknop.

De meeste toiletten zijn voorzien van een niveaumeter waarop het vulniveau van de afvaltank is af te lezen. Afhankelijk van de omgevingstempertuur moet een toilet zo gemiddeld tussen de 3 en 4 dagen worden geleegd. Bij de meer luxe modellen wordt behalve het niveau van de afvaltank ook de vullingsgraad van de spoelwatertank aangegeven.

Additieven voor het chemisch toilet
Om bij gebruik van het toilet overlast door middel van stank, afzetting of verstopping te voorkomen worden vooraf additieven toegevoegd aan de afvaltank en aan de spoelwatertank. Deze additieven zijn te onderscheiden in vloeibare en droge producten.
De werking van deze additieven is erop gericht om de in de afvaltank aanwezige fecaliën en bacteriën af te breken en om gasopbouw en afzetting op de binnenkant van de afvaltank tegen te gaan.

De toiletvloeistoffen zijn verkrijgbaar in verschillende soorten. Zo is de ene soort wat meer milieuvriendelijk dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste chemische toiletten in campers hebben enkel een separate afvaltank. In dit geval wordt de inhoud van 2 zakjes toevoegt aan de afvaltank. Indien de omstandigheden minder belastend zijn (koel of b.v. alleen voor plasjes) is 1 zakje ruim voldoende. Als je het spoelwater wel uit een aparte tank (lees: enkel voor wc spoelen) haalt, doseer je één zakje in het spoelwater en één zakje in de afvaltank.
Bij koel weer volstaat dan een half zakje in elk.

Dit product is niet geparfumeerd. Dat hoeft ook niet door de gebruikte methode. Ook een voordeel voor allergie of astma patiënten, want frisse lucht is lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Fijn zo'n verhandeling over zakjes.
Maar het beantwoord de vraag niet!