Kunnen materie deeltjes ook dingen aan elkaar doorgeven?

ik begrijp niet veel van materie. maar ik wil graag weten of die kleine deeltjes in een bepaalde manier ook met elkaar kunnen overleggen. een soort praten of leren van elkaar.
ik bedoel van verschillende deeltjes. want ik heb gehoord dat sommige deeltjes ook niet goed met elkaar overweg kunnen. wat ik dan denk is dat er ook deeltjes zijn die wel goed met elkaar overweg kunnen. en dat ze kunnen samenwerken. hoe werkt dat? is dat hetzelfde als met groepen vogels? of vissen? kunnen alle deeltjes met elkaar verbonden zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe eens op met die onzinv ragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U weet aarschijnlijk alles al?

Het beste antwoord

Ja, en nee.

Materie an sich doet niet aan communicatie zoals je dat gewend bent in het dierenrijk. Elke vergelijking in die strekking loopt dan ook spaak.

Wat wel mogelijk is, is verstrekking van informatie via quantumverstrengeling. Hiervan is sprake wanneer twee elementaire deeltjes op zo'n mate met elkaar verbonden worden, dat ze hun toestand met elkaar delen. Wanneer je dan weet in welke toestand het ene deel zich bevindt, weet je dit ook gelijk van het andere deel, ookal bevindt deze zich aan de andere kant van het universum.

Maar om hier nu van communicatie kunt spreken, lijkt me erg ver gezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de quantummechanica wel. Ze 'overleggen' niet daadwerkelijk, maar passen wel hun gedrag aan elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in de natuurkunde wel voorbeelden te noemen die oogaanschijnlijk hier op wijzen, denk maar aan magneten. Je kunt met een sterke margneet iets anders magnestisch maken, het lijkt dan zo alsof de deeljes van de magneet hun ,agnetisme doorgeven en dat klopt ook maar niet door overleggen.
Overleggen impliceet een aantal zaken, er is sprake van communicatie door overleg. Hiervoor heb je weer een lichaam nodig met longen stembanden etc.
Wat je doet is het personificeen van materie (menselijke kenmerken toe dichten aan de materie) Deeltje die niet goed met elkaar overweg kunnen kun je m.i. niet stellen wel kun je dat bedoelen in de vorm dat een zuur (een deetje) en ander deeltje oplost. Die deeltjes moeten dan niet kleiner zijn dan moleculen omdat dit de kleinst vorm van een stof is met al zijn eigenschappen. Je hebt ook bijvoorbeeld nano-deeltjes maar een nano-deel zuur is geen zuur meer en zal ook niet oplossen (strijd leveren in jo woorden)met de andee deeltjes.
Nogmaals er zijn (n soort van) uitzonderingm eentje wil ik je nog voorleggen om te kijken of ik je goed snap.
Geheugenmetaal. Een vorm van remorphen.
Je vervormd het object (buigen of deuken o . i d )
Dan verwram je het metaal en het zal zijn oorspronkelijke vorm weer terug krijgen.
(In Japan zijn er BH`s van gemaakt maar de laatste informatie van mij is dat dat niet tot een succesvolle toepassing heeft geleid.
Wie weet nog wel een idee voor de auto-industriem je rijd je auto in de prakm wat hem met heet water en je bent schade vrij (das natuurlijk overdreven maar ooit dachten we dat de aarde plat was en nu gaan we er op wandelen en naar de aarde kijken vanaf de maan.