Hoe lang kan een mens leven als het zonlicht de aarde niet meer zou bereiken. vb. met een zwaar vulkaanuitbarsting

Hoe kunnen we dan nog verder leven.
vb. temperatuur, eten en andere problemen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit meer zonnebaden :(

Het beste antwoord

Als het zonlicht verdwijnt, daalt de temperatuur vrij snel, groeit er niets meer (geen eten), stopt de vitamine aanmaak zoals C en D, bevriest al het water. Dus sneller gezecht; alle leven sterft.
Er zijn dieren die diep onder de grond leven en diep in de oceaan, dus die zullen het wat langer uithouden, maar uiteindelijk sterft alles.
Het hangt dus van de voorbereiding van een beperkt aantal mensen af hoe lang ze het vol kunnen blijven houden. Met voorbereiding bedoel ik; Geïsoleerde bunkers bouwen, brandstof geïsoleerd opslaan, voedselvoorraad aanleggen, etc. En vooral zorgen dat het water niet bevriest.
Als je het goed aanpakt zullen een aantal mensen het best 10 jaar en waarom ook niet langer blijven leven. Maar hoe zit het met die andere 6 miljard.
Ik geef ze max 2 maanden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde wat ik zeg, een select groepje gaat het lang volhouden en overniew beginnen. Denk dat 99% gewoon vedwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zonlicht wegblijft, waarom dan nog overleven ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonlicht komt weer teug is alleen de vraag wanneer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zeg je wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is eten en energie voor meer dan 2 maanden...voor de rest een goed verhaal. Overleving echter zal gauw ca 2 jaar zijn....er is al eens een winter van anderhalf jaar geweest en dat hebben we ook overleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zonlicht ons niet meer kan bereiken, daat de temperatuur richting absolute waarde. En dat is ff kouder dan een strenge winter. Het is vn dit verschijnsel dat het leven doet uitsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is volgens mij het volledigste.
Ik dank iedereen die een antwoord heeft gegeven. Het geeft toch een bepaald beeld.
Hopelijk duurt het nog enkele miljarden jaren. Groeten en dank,
dvdyck1

Andere antwoorden (8)

Ik denk niet heel erg lang meer...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, denk je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, dat je dat denkt..........?
itsme
14 jaar geleden
het is niet zeker dat ze dat denkt, want er staat nog een vraagteken achter. Een een aantal puntjes om aan te geven dat je zelf nog wat moet invullen.
Erg lang, men heeft in de USA atoombunkers waar je teminste 10 jaar in kan overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt door veel wetenschappers gezien als de reden van het uitsterven van de dinosaurus : dus dan ziet er voor ons 6 miljard mensen niet al te best uit....(niet de vulkaanuitbarsting, maar dat de zon ons niet meer verwarmd/verlicht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is inventief,
We zouden het best kunnen overleven met alle technologie die we hebben tegenwoordig, zoals daglichtlampen kassen etc..want we zouden bij wijze ook al zelfvoorzienend op de maan kunnen wonen.

Helaas is er door zo'n ramp vaak zo'n ontzettende chaos en is dit voor maar een kleine ploeg weggelegd dat de meeste mensen inderdaad niet zouden overleven. ( Die in de atoombunker wat ik net las zouden zeker een goede kans maken natuurlijk)

Bovendien zal door haat en nijd men elkaar het licht letterlijk niet in de ogen gunnen met alle gevolgen van dien.
De planten en dieren zullen grotendeels toch uitsterven en door de verzuurde regen zal schoon drinkwater ook een probleem worden, en langzamerhand zal de populatie mensen toch steeds dunner worden vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou wel eens zeer lang kunnen zijn. Maar besef wel dat je waarschijnlijk jaren opgesloten zit in een bunker tot daar het eten en de energie om te kunnen leven uitgeput is.
En als daarna het zonlicht terug komt, wat doe je dan?
Waarschijnlijk is er geen plantengroei meer. Stel dat er zaden meegenomen zijn,wie heeft er dan nog de kennis om ze te zaaien-oogsten. De personen welke in de bunker zaten hadden waarschijnlijk alleen wiskunde of iets dergelijks geleerd. dus op deze wijze draaid het op niets uit. Men zal weer van voren af aan moeten beginnen en op de eerste plaats vuursteen moeten gaan zoeken om een vuurtje te maken om het wild wat met een nog uit te vinden pijl en boog te schieten.Heelaas door de jaren van nacht is het wild en plantengroei uitgestorven en duurt het te lang om de zaden welke men had te laten groeien. Men is dus afhankelijk van het leven welke in zee of op het land zich heeft kunnen handhaven, en dat is niet veel, waarschijnlijk bacterieleven wat nog moet evolueren om grootgenoeg te zijn om op te eten. Dus met andere woorden:laat mij maar eerder he loodje leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er zoveel uitstoot van roet en gassen zou zijn, dat de zon er niet meer door heen schijnt, zou je die lucht ook niet meer in kunnen ademen...teveel zwaveloxide, fijnstof en stikstof...
Iedereen die dan niet in een schuilkelder met luchtzuivering zou zitten of een gasmasker zou dragen, zou omkomen. Maar ook alle dieren en planten gaan dan dood, door de vervuiling en het gebrek aan zuurstof en licht... Er zou dus voedselgebrek ontstaan, en er breken ziekten uit... een en al ellende...
Het wordt dan ook heel koud, omdat de aarde niet meer opwarmt door de zon.
Maar een vulkaanuitbarsting zal niet snel een dergelijk groot effect hebben... omdat er geen vulkanen zijn die groot genoeg zijn om met hun uitstoot de zon te blokkeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar menselijke maatstaven best lang. Eigenlijk tot al het voedsel op is, en daar gaat best een poosje overheen. Dat geld zowel voor de individuele mens (die met voldoende voedsel gerust zijn hele leven in het donker zou kunnen doorbrengen en in de kou zolang hij vuur kan maken) als voor de soort.

Als soort echter zijn we afhankelijk van planten en dieren, en bij een zeer langdurige zonsverduistering zal eerst het een (planten) en in het kielzog daarvan ook het tweede (dieren) verdwijnen. En aangezien we geen stenen kunnen eten, wordt het daarna lastig.

Ik schat dat het enkele jaren tot wellicht tientallen jaren zal zijn, maar langer moet het echt niet duren. Maar na enkele dagen is er al aardig wat schade aangericht denk ik.

Er zijn vermoedens dat bij de verschillende massa-extincties die de aarde heeft meegemaakt (en niet alleen die van de dinosauriers) verhoogde vulkanische activiteit met als gevolg veranderingen in luchtsamenstelling en hoeveelheid zonlicht zeker een (hoofd)rol hebben gespeeld. Dus als het heel erg is en heel lang gaat duren, zal het leven weer een dusdanige klap krijgen dat (het leven op) de aarde daarna weer een heel ander aanzien krijgt. Niet elke mens zal zich daaraan kunnen onttrekken, hoewel we als soort - gezien onze flexibiliteit , creativiteit en exacte aantallen - wel weer een goede kans maken op een 'doorstart'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is ontstaan door zonlicht. Ook alle andere leven, fauna en flora op de Aarde is er gekomen nadat de planeet zich een weg baande naar het zonlicht. Ik denk dus niet dat de mensheid zou overleven in een duistere wereld.