Wat is het verschil tussen natronloog en natriumhydroxide?

In mijn boek staat dat natronloog: Na+(aq) + OH- (aq)
Is dit dan hetzelfde als natriumhydroxide: NaOH ?

Op internet vond ik: Natronloog is de benaming voor de waterige oplossing van natriumhydroxide (NaOH). Wat betekent dat (voor de notatie in reacties)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Natronloog is de ouderwetse benaming voor natriumhydroxide.
Deze wordt nog veel gebruikt, vooral in de huis, tuin en keuken chemie.

In bijna alle gevallen verlopen de reacties met NaOH in waterige oplossingen.
Dan gebruik je notatie van hun ionen: Na+ en OH-

Als vast natriumhydroxide wordt toegevoegd aan een niet waterige stof, zoals bijvoorbeeld bij het verzepen van een vet, dan is dit natriumhydroxide niet geïoniseerd aangezien het niet in water zit, en gebruik je de notatie NaOH.
Edraket