Wat doet een kompas op de maan?

Als je op de maan zou staan met een kompas in je handen, waar zou deze dan heen wijzen? Hoe is het natuurkundig te verklaren? Zijn de magnetische krachten op de maan in dezelfde richting als op de aarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een kompas is daar nutteloos. Het veld is veel zwakker dan op de aarde en bovendien niet dipolair
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij wijst het gewoon naar één van de polen van de maan, het magnetisch veld mag wel zwakker zijn dan dat op aarde, maar de maan is ook kleiner dan de aarde...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De maan heeft geen dipolair magnetisch veld, dus dit antwoord klopt niet.
Het magnetische veld van de maan heeft geen richting zoals op aarde. Dus het wijst naar de kleine magneten en de aarde. 3 dagen voor en na volle maan.