Ben ik 's nachts zwaarder ? Immers de zon en de aarde staan dan aan dezelfde kant.

Overdag staat de zon boven mijn hoofd. Haar zwaartekrachtveld trekt mij dan omhoog, tegen de zwaartekracht van de aarde in.
's nachts bevinden de aarde en de zon zich beide 'onder' mij. Hun velden werken dan samen.

Ik zou volgens die redenering 's nachts dus zwaarder moeten zijn.

Of wordt de invloed van de zon b.v. gecompenseerd door de middelpuntvliedende kracht door de aarde die door haar baan 'vliegt' of iets dergelijks ?

In elk geval heb ik nooit geleerd dat voor een correcte meting van een gewicht van een object het óók belangrijk zou zijn om het tijdstip te noteren.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk eerder dat de meting te onnauwkeurig is met zelfs de beste wegers om deze invloed op te merken. Ik neem aan dat de maan van grotere invloed is dan de zon. Omdat deze dichterbij staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Jouw gewicht wordt bepaald door de zwaartekracht van zon en aarde (de maan vergeten we voor het gemak even), en door de bewegingen van de aarde. Die bewegingen zijn de draaiïng van de aarde om haar as, en de draaiïng van de aarde rond de zon.

Het netto effect kun je moeizaam berekenen. Je kunt het echter veel eenvoudiger vaststellen door naar de natuur te kijken.

Met dat laatste doel ik specifiek op eb en vloed.

Daar waar het getij niet wordt beïnvloed door golfresonantie in waterbekkens, treedt vloed op wanneer de zon op z'n hoogste punt staat, en 12 uur later, wanneer de zon onder is (alweer: de maan vergeten we).

Dat betekent dat je 's nachts *lichter* bent.

Hoe komt dat nu? Dat komt doordat de zon ervoor zorgt dat de aarde in haar baan blijft. De verre kant van de aarde (de nachtkant) is verder van de zon verwijderd dan het massamiddelpunt van de aarde. Zwaartekracht van de zon en middelpuntvliedende kracht (om het zo maar even te noemen - en ja, ik weet dat die kracht niet echt bestaat) zijn in evenwicht in het massamiddelpunt van de aarde. De nachtzijde van de aarde wordt als het ware "meegesleurd" - hetgeen aldaar resulteert in een lichte middelpuntvliedende kracht.

Dat is de reden dat het ook aan de nachtzijde van de aarde vloed is (dus zonder maan). En om diezelfde reden ben jij 's nachts lichter dan 's ochtends en 's avonds, wanneer jij je op dezelfde afstand van de zon bevindt als het massamiddelpunt van de aarde.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je ook aangeven hoe groot het verschil is? Is dat uit te drukken? Zijn er processen waar hier wel rekening mee wordt gehouden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eb en vloed wordt bepaald door de maan en niet door de zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo, de maan is een veel belegrijkere factor voor eb en vloed
En het tijdsverschil tussen 2x eb is bijna 12,5 uur en geen 12 uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iHave en @Cryofiel
Daarom heeft Cryofiel in het antwoord expliciet aangegeven dat het effect van de maan buiten beschouwing blijft.
Verder klopt helemaal wat je zegt, en de vraag had veel beter zich kunnen richten op het gecombineerd effect van maan en zon.
Reddie
9 jaar geleden
"treedt vloed op wanneer de zon op z’n hoogste punt staat", dat is niet juist. Op genoemd moment is de versnelling maximaal, en de vloed treedt dan op 6 uur later.
(Min of meer vergelijkbaar met het feit dat de hoogste dagtemperatuur niet valt bij de hoogste zonnestand, en de laagste jaartemperatatuur niet valt rond de kortste dag.) @immetjes , de zon heeft ook invloed op de getijden. Als zon en maan samen"werken" spreekt men van springvloed.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Op deze vraag komen serieus ogende en onderbouwde antwoorden die letterlijk het hele spectrum volgen:
- Ik word 's nachts lichter
- Ik word 's nachts zwaarder
- Er is geen verschil Wat nu écht het goede antwoord is weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet. Maar omdat Cryofiel het eerste was én ook bij de andere antwoorden nog zinvol commentaar gaf vind ik zijn antwoord wel het BESTE antwoord. Verder wil ik iedereen natuurlijk hartelijk bedanken voor het meedenken.

Andere antwoorden (3)

Het maakt niks uit. Er gebeurt hetzelfde wat bijvoorbeeld in ISS rondom aarde gebeurt. Net als ISS om de aarde draait de aarde om de zon. Die baan betekent dat de aarde continue naar de zon valt alleen is de snelheid zo groot dat de aarde rondjes om de draait in plaar van erop te vallen. Dat betekent dat je tov de zon gewichtloos bent. Net als de astronauten in ISS tov de aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het maakt dus wél wat uit, al is het weinig.
Het ISS en andere satellieten moeten regelmatig worden bijgestuurd.
En je bent zeker niet gewichtloos tov de zon. Ansders zou de aarde niet rond de zon blijven draaien.
Min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk moeten satellieten regelmatig worden bijgestuurd, maar is dat vanwege de zon, of vanwege de maan of door de remmende invloed van de atmosfeer of door het Jarkovski-effect of door wat anders? Volgens mij is de aarde juist gewichtloos ten opzichte van de zon omdat hij om de zon draait. De baan klopt namelijk precies, de aarde valt naar de zon maar gaat zo snel dat hij nooit op de zon kan vallen. Wij hebben geen extra gewicht door de zon, we ondervinden slechts getijdekrachten door de zon, namelijk dat ons hoofd harder of zachter door de zon wordt aangetrokken dan onze voeten (afhankelijk van onze stand ten opzichte van de zon).
Cryofiel
9 jaar geleden
Het massamiddelpunt van de aarde is gewichtsloos ten opzichte van de zon. Of eigenlijk: het zwaartepunt van de aarde is gewichtsloos ten opzichte van de zon, want het zwaartepunt van de aarde ligt dichter bij de zon dan het massamiddelpunt van de aarde. De plekken van de aarde die dichter bij of verder van de zon liggen dan het zwaartepunt van de aarde, zijn dus niet gewichtsloos ten opzichte van de zon. Vandaar eb en vloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord zit in microzwaartekracht. Op het moment dat de zwaartekracht van de aarde kleiner is. Dus de afstand tot de aarde groter is de effect van de zon beter meetbaar. Dus het antwoord over de situatie in de ruimte is wel een stap in de goede richting.
Hoewel de vraag gaat over de wisseling gedurende dag van gewicht. Is nog steeds de nauwkeurige notering van de plek en dus ook de plek van de hemellichamen van groter belang dan notering van de tijd. Wel kan uit de tijd en de plek op een hemellichaam de plek van de andere hemellichamen berekend worden.
Wel dien je nauwkeurigheid van de plek en de tijd mee te nemen en hieruit volgt wat je kunt of moet verwaarlozen, omdat sommige effecten in de onnauwkeurigheid van de andere effecten valt.
Ja, dat effect is er maar het is maar 2 µm/s2 (0.000002 m/s2) Dus dat is op de normale valversnelling van 9.8 m/s2 te verwaarlozen.

Leuke vraag trouwens!

Toegevoegd na 15 minuten:
Hier is de discussie ook al gevoerd:
https://www.physicsforums.com/threads/are-we-heavier-at-night-than-at-day.437008/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Behalve dat je versnelling niet klopt, en als je die uit je bron hebt, is die dus fout).
De versnelling van de zon op ons is 0,00595 m/s^2. Dat is 0,06% van de aardse valversnelling.
Op een gewicht van 80kg is dat een variatie van 48g.
Wat mij betreft mag je dat verwaarlozen, maar verschil er is wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig in de discussie link wordt juist door iemand gesteld dat je om 12:00 en 24:00 ligter bent vanwege de getijdekrachten. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Officieel klopt de redenering. Maar de zwaartekracht is afhankelijk van de afstand tussen massamiddelpunt van de twee massa's. Nu is afstand tussen de zon en een mens op de oppervlakte van de aarde erg groot en de massa in vergelijking met de aarde zeer klein. Dus andere effecten zoals de plaats van de maan en verplaatsing van de massamiddelpunt van de aarde door de verplaatsing van de maan veel groter. Ookwel bekend als het eb en vloed effect.

Dit is de reden waarom dit effect verwaarloosbaar is en geen rekening mee gehouden dient te worden. Zwaartekracht is afhankelijk van de plek op aarde. Er is ook een effect gebaseerd op tijd en de positie van de hemellichamen, maar dat laatste is een theoretisch effect en praktisch (nog) niet meetbaar.

Omdat bij de berekening van het theoretische effect van de tijd en dus ook de plek van de hemellichamen zeer complex is en leid af van het antwoord. Ik ben meer van de toegepaste natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Eh - de zon zorgt, naast de maan, voor een merkbaar getij!