Is de octaangehalte van aardgas van wezenlijk belang?

Ik heb gehoord, dat de octaangehaltes van Gronings en Russisch aardgas verschillend zijn, en dat een verkeerde menging van Gronings en Russisch aardgas funest kan zijn voor bepaalde apparatuur zoals CV-ketels. Wie kan hier meer over vertellen?

Antwoorden (2)

Het betreft hierbij de samenstelling van het gas. Aardgas bestaat uit verschillende soorten gas (methaan, ethaan etc). Onze cv ketels zijn gebaseerd op de samenstelling van het gas uit Groningen. Een andere samenstelling kan problemen opleveren voor de cv ketel.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/03/13/consumenten-ontzien-bij-toekomstige-gassamenstelling.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Letterlijk genomen is het octaangehalte (dus het percentage octaan, C8 H18) van weinig belang.

Er is in de reacties terecht op gewezen dat we spreken over octaangetal. Dat is een rekeneenheid die de eigenschappen beschrijft die bij de verbranding een rol spelen. Zo spreken we over autobenzine met een octaangehalte van 90 of nog meer; in feite bestaat benzine uit een mengsel van veel verschillende koolwaterstoffen. Er zal beslist octaan in zitten, maar lang geen 90% of meer. Gezuiverde benzine (wasbenzine) bestaat vooral uit pentaan en hexaan, dus C5H12 en C6H14.
En overigens kan de samenstelling van aardgas wel enigszins van invloed zijn op de toepassing in toestellen; maar dat is eerder een kwestie van de afstelling, dan van het 'volkomen ongeschikt' zijn van een bepaald gas voor je verwarmingsketel. Bij diverse typen aardgas is de samenstelling redelijk vergelijkbaar. Ook is de samenstelling van aardgas uit dezelfde bron (in de loop van de tijd) ook niet geheel constant.

Bij het vroegere stadsgas/ lichtgas ligt dit anders, want dat heeft (in Nederland: had) echt een behoorlijk andere samenstelling; het is goed voorstelbaar dat een voor stadsgas geschikt toestel niet zo maar op aardgas kan worden aangesloten (het aansluiten lukt natuurlijk wel maar bij het gebruik kunnen problemen ontstaan). Groot voordeel van aardgas tegenover stadsgas: het is nauwelijks giftig (stadsgas bevatte naast waterstof vaak ook koolmonoxide).