Wat is het verschil tussen zand en magisch zand?

Als je zand uit water haalt is het niet opgelost maar wel helemaal nat. Als je magisch zand uit water haalt is het weer helemaal droog. Hoe kan dit? Ligt dit aan verschil in hydrofoob ofzo? En wat zorgt er nou eigenlijk voor dat het niet oplost. Ik weet dat het verschil tussen (magisch) zand en water in het (a)polaire deel zit. Maar kan er iemand nog wat dieper in gaan?
Danku

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wanneer een stof, zoals bijvoorbeeld zand, niet oplost wil dat zeggen dat deze niet oplosbaar is of in feite zo slecht oplosbaar dat het water verzadigd raakt.

Antwoorden (1)

Magisch zand heeft (meestal) een coating van trimethylsilanol, dit jasje stoot het water af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
danku