Hoe bereken je en valvernelling met gewicht en vermindering van de gravitieconstante?

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik best wel mee zit. Ik ben bezig met een game. Hierin springt een man van 70 kg van een gebouw af dit gebouw is 200 M hoog. Deze man springt van de flat een gat in waar hij de kern van de aarde gaat bereiken.

Nu het natuurkundige deel

Op de grond is de gravitieconstante 9,81 volgens mij is hoe hoger je gaat hoe minder kracht. Als je naar de kern van de aarde gaat is de zwaartekracht ook minder. dus ik heb een forlume nodig die dat doen en de valversnelling kan uitrekenen.

p.s.
Ik heb geen natuurkunde dus graag wel wat extra uitleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De algemene formule is: Fz = m * g
Fz = zwaartekracht in Newton
m = massa
g = gravitatie = ongeveer 9,82 m/s^2 in een vacuüm ruimte!

Als je de valversnelling wilt berekenen, dan moet je ook rekening houden met luchtwrijving. De wrijvingskracht kan je berekenen, maar dan heb je te maken met verschillende vector krachten en allerlei andere criteria.

Een eenvoudige manier om de wrijvingskracht toch te bepalen is:

F(w) = mu * A * F(n)

F(w) = wrijvingskracht
mu = wrijvingscoefficient (afhankelijk van gebruikte materialen, ruwheid oppervlak etc)
A = contactoppervlak
F(n) = Normaalkracht (vaak massa*9,81)

Vervolgens moet je van de zwaartekracht de wrijving eraf halen, dit is dan je ΣF.

ΣF = m * a, hierin is a je gravitatie

De formule ombouwen geeft:

a = ΣF / m.

Dit is een hele onnauwkeurige manier om de valversnelling te berekenen want je houdt niet rekening met alle andere (vector) kracten etc.

Het is al een tijdje geleden dat ik natuurkunde heb gehad, maar ik geloof dat ik het goed heb zo!

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide andwoord