Parallel of serie geschakelde lampjes, wat is zuiniger ?

Wanneer zijn twee lampjes energiezuiniger. Als deze aan een accu worden aangesloten met een weerstand, (of 2 weerstanden indien parallel); serie of parallel geschakeld? Ik wil dat mijn accu zo lang mogelijk meegaat in de schakeling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Een lampje verbruikt vermogen; dat is niet te vermijden, dus als het aantal lampjes gegeven is, is het verbruikte vermogen ook gegeven. Of ze in serie of parallel staan maakt niet uit: als elk lampje het voorgeschreven voltage en de voorgeschreven stroomsterkte krijgt, verbruikt dat lampje het bijbehorende vermogen.

Een weerstand verbruikt ook vermogen. Namelijk: de spanningsval over de weerstand, vermenigvuldigd met de stroom die door de weerstand loopt. Aangezien beide groter zijn dan nul, verbruikt een weerstand een bepaald vermogen.

Dat betekent dat elke schakeling met twee lampjes PLUS één of meer weerstanden altijd méér vermogen zal opnemen dan een schakeling met alleen de twee lampjes.

Cryofiel