Wat is het verschil tussen >CH2 en =CH2?

Zoals op de foto te zien is, zijn er verschillende molecuulgroepen met een andere eigenschap. Ik begrijp alleen niet wat welke betekent. Voornamelijk het verschil tussen >CH2 en =CH2 is mij niet duidelijk. Heeft de laatste een dubbele binding?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Nee, dat zijn twee enkele bindingen.

=CH2 heeft één dubbele binding.
>CH2 heeft twee enkele bindingen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Elk streepje staat voor een enkele binding. Daarom zijn twee streepjes vlak bij elkaar die dezelfde kant op lopen samen één dubbele binding: de beide streepjes lopen als één dubbele binding naar een (niet getekend) ander atoom.

Op dezelfde manier zijn zijn twee enkele streepjes die elk een andere kant op lopen twee enkele bindingen: elk streepje loopt naar een apart (niet getekend) atoom dat met een enkele binding aan het C-atoom vastzit.

Toegevoegd na 1 dag:

Daki wees me er in een reactie op dat ik in de eerste zin van het antwoord precies het omgekeerde zeg van wat ik bedoel.

Gelukkig maakt de rest van het antwoord het duidelijk.

Ten overvloede nogmaals:

>CH2 is een CH2-groep met twee enkele bindingen, elk naar een ander (niet weergegeven) atoom.

=CH2 is een CH2-groep met één dubbele binding naar één ander (niet weergegeven) atoom.

Cryofiel
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ van mij.
Zelfs ik snap het.
( volgens mij heb ook jij een min-naar )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, met het accent op "naar".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer duidelijk en to the point. snap niet waarom iemand hier een min geeft. plus van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij ook een plus, ik denk dat de mingevers alleen de eerste zin van het antwoord hebben gelezen die wel fout is, had omgekeerd moeten zijn: ja, =CH2 betekent een dubbele binding. Muggenzifters ook....
Cryofiel
9 jaar geleden
Oeps, inderdaad, nu zie ik het pas...
Simpel!

=C betekent dat de C met twéé bindingen aan één molecuul zit, bijvoorbeeld: O=C=O (koolstofdioxide; CO2).

>C betekent dat C met twéé bindingen aan twéé moleculen zit, bijvoorbeeld O=C (Lees meer...)