Waarom is de wrijvingskracht bij een constante snelheid groter dan bij een beweging met een versnelling?

F=m.a dus F=m(v/t) dus je zou zeggen dat bij een grote constante snelheid de versnelling ook groter wordt en dus de wrijvingskracht ook. Maar een constante snelheid heeft toch helemaal geen versnelling? Waar ligt het dan aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Poet
9 jaar geleden
Gaat over wrijving van een voorwerp dat door lucht of water valt resp zakt? Of over een voorwerp dat over een oppervlak glijdt / rijdt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je poneert een stelling (wrijvingskracht is groter ...) en vraagt: waarom is dat zo? Maar de stelling is onjuist! Wrijvingskracht is niet afhankelijk van versnelling; bij beweging van een voorwerp in gas of vloeistof is de wrijvingskracht afhankelijk van de snelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet: het gaat over een blok dat over een oppervlak glijdt.

Antwoorden (2)

Als de wrijvingskracht zo groot is dat je niet kunt versnellen zal het duidelijk zijn dat als je minder energie kwijt bent aan de wrijving, dat overschot kan worden gebruikt om te versnellen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet zo.

Je begaat meerdere redeneerfouten waarbij de grootste degene is die je op het verkeerde spoor zet: namelijk het verwarren van de kracht die de versnelling veroorzaakt en de wrijvingskracht.

De wrijvingskracht is namelijk afhankelijk van de snelheid. Dat is dus niet deze formule.