In hoeverre zijn kristallen zelfkopiërend?

in de abiogenese wordt soms wel een link gelegd met kristallen die zichzelf kopieren. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Of is het beter om van repeterend gedrag van moleculen te spreken die geleid zijn door hun elektromagnetische wetten?

erotisi
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Inderdaad, elektromagnetische en andere wetten.
In ee negatief kuiltje pas een positief deeltje.
In een bepaalde opening past een bepaald molecuul.

Het beste antwoord

Oei, je gooit hele zware terminologie op een hoopje.

je verwijs naart abiogenese, op de Engelse Wikipedia staat dat goed samengevat op http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis maar ik leg het iets eenvoudiger uit en in het Nederlands:

Je hebt enerzijds de 'veronderstelling/theorieën' dat leven stapsgewijs opgebouwd werd uit levende materie: bio = leven, genesis > gignesthai [Grieks] = nog geboren moeten worden, ontstaan, het ultieme begin (eerste stap NA nul, nihil).

abiogenesis is de veronderstelling dat leven uiteindelijk ontstaan is uit een combinatie van dode materie.

Waar we het een meestal bij wetenschappers tegenover het andere stellen, zie ik vanuit mijn wetenschappelijke vorming geen enkele tegenspraak: We zijn er nog niet over uit of virussen dan wel dode dan wel levende materie zijn en qua grootte liggen ze ook op de grond van levende en dode materie (bacteriën zijn dan wel levende materie maar ook gigantisch veel groter, net als je zenuwcellen in alle groottes hebt).

Los daarvan heb je dan de theorie of er hulp kwam vanuit het heelal hier op aarde, maar ook deze denkwijze sluit de andere niet uit.

En op diverse wijzen kom je zo op een theorie van kristallen die zichzelf "zouden" verdubbelen, kopiëren. Je verwijst volgens mij naar de publicaties dat geleerden een "bijna levend kristal" zouden gemaakt hebben, bijv. op het forum van de atheisten op https://atheistforums.org/thread-16945-page-3.html ter discussie.

Hoedanook, in een zuurrijke omgeving konden geleerden inderdaad al een 'broebelbadje' maken waarin het mogelijk leek dat daar leven zou in ontstaan.

Creationisten versus evolutionisten maar laat die versus maar weg, want ik begrijp beide groepen zonder uitsluiting ervan.

Laat ons zelfs stellen dat net de tegenstelling het leven maakt:

Meer problemen heb ik om te zien hoe de energie behouden blijft in de standaard fysische wetten als we de kristallen op zich verdubbelen. Want zo kun je ook naar stalactieten en stalagmieten kijken die traag 'groeien', of heel traaggroeiende bomen, bonzai e.d.

Op andere planeten hebben we trouwens nog niet echt zo'n 'groeidingetjes' gevonden, ook niet van die kristallen.

Dus kristallen zijn NIET zelfkopiërend op zich, lijkt nu al. Je kunt ze wel activeren om te 'kristalliseren'.

Omgekeerd zelfs, als klein kindje leer je dat geen enkele sneeuwblom op een vriesruit, geen enkel sneeuwkristalletje ooit maar een gelijke vorm zou hebben aan een voorgaande. Miraculeus!