Maakt het uit in welke volgorde je molecuulformules zet?

Bijvoorbeeld je ziet alcohol in moleculen en atomen getekend, hoe zet je de formule in de juiste vorm in elkaar?

C2H6O is de juiste formule. Maar dat kan je niet echt aan de tekening zien, dus kan C2OH6 ook? Of kan die volgorde niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld je ziet alcohol in moleculen en atomen getekend, hoe zet je de formule in de juiste volgorde in elkaar? *

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.2K
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat maakt uit, althans er zijn in ieder geval regels voor een juiste en consequente notering van een scheikundige formule. De precieze regels ken ik helaas niet, dus we zullen even moeten wachten op een antwoord van iemand die die regels wel kent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Men noteert normaliter eerst de C, daarna de H, en vervolgens gesorteerd op atoomnummer.
Je hebt nu echter een leuk voorbeeld genomen, namelijk alcohol. Alcohol zou volgens deze theorie als C2H6O genoteerd moeten worden. Alcohol wordt echter vaker vernoemd via zijn structuur: CH3-CH2-OH
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De alcohol, propanol is ch3-ch2-c-oh. De oh groep is dr alcohol. Je kan deze weergeven als c2h6o maar dan is het niet duidelijk wat je moet tekenen. Het kan ook ch3-co-ch3 (de o staat dan naar boven of onder) en er kunnen nog meer vormen. Dus handiger als je bij een alcohol schrijft: c2h5oh. Dan zie je gelijk dat er een oh groep in zit en dat het dus een alcohol is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ch3-co-ch3 is dan een keton ipv een alcohol en is het dus propanON ipv propanOL. Als de oh groep niet aan het uiteinde zit maar aan 1 van de c'tjes in het midden dan is het een aldehyde. Dan zou het propanAL worden. Dan zou de formule zijn: ch3-chohc-h3. Of te wel: ch3 en dan 1 h aan de 2e c naar boven gericht en de oh naar onder gericht op de tweede c en dan weer ch3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@kdg237:
je maakt enkele foutjes:
- hoofdletters vergeten,
- CH3CH2COH moet zijn CH3(CH2)2OH bij jou mist de laatste C van propanol dus 2 bindingen.
- wat bedoel je in hemelsnaam met 'de O staat dan naar boven of onder'
- een aldehyde is geen alcohol met een functionele groep in het midden, bij alcoholen wordt hier geen onderscheid in gemaakt. Jou beschrijving slaat op een carbonylgroep en niet op een hydroxylgroep.
- de formule van propanal is of propaanaldehyde is dus CH3CH2CHO en deze van 2-propanol of isopropylalcohol is CH3CHOHCH3
en ook hier maakt de 'richting' niet uit. Voor sommige beginnende scheikundigen is het al moeilijk genoeg zo, dus zorg dan wel voor een correct uitleg ;-)

Antwoorden (3)

Het maakt niet echt uit. Zolang je van elk atoom maar het juiste aantal noemt, zit je goed.

Maar er zijn wel conventies. Conventies zijn gewoon gebruiken. Het is bij koolwaterstoffen gebruikelijk eerst het aantal C's en dan het aantal H's te noemen. Ethaan is bijvoorbeeld C2H6. Je kunt ook H6C2 zeggen, maar niemand doet dat ooit, dus H6C2 roept vooral vraagtekens op: "welke reden zou er kunnen zijn om H6C2 te schrijven in plaats van C2H6?".

Bij alcohol, C2H6O, is dit de conventie. Een andere, heel veel voorkomende conventie is C2H5OH. Die conventie geeft enigzins de structuur van het molecuul aan. Je legt met C2H5OH echt de nadruk op het feit dat er aan één van de einden van het molecuul een OH-groep zit. Dat is voor veel scheikundige eigenschappen en reacties belangrijk, vandaar dat het gebruikelijk is om die nadruk zo expliciet weer te geven.

Soms zie je ook CH3CH2OH. Ook dat is een conventie. Die wordt weliswaar minder vaak gebruikt, maar als het van belang is dat je aan het ene einde een CH3-groep hebt zitten, en aan het andere einde een CH2-groep met daaraan vast een OH-groep, is die conventie juist heel handig.

Samenvattend: afhankelijk van waar je eventueel de nadruk op wilt leggen, kies je de conventie (het gebruik) die voor dat doel in zwang is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ja dat maak uit.

Zo'n formule kan voorkomen als structuurformule of als brutoformule en voor beiden zijn regels.

De structuurformule komt het vaakst voor omdat zij de volledige structuur van het molecuul duidelijk maakt en dus (op enkele zeldzamere uitzonderingen na) uniek is voor elk molecuul. Voor ethanol zou de structuurformule CH3CH2OH zijn.

De brutoformule geeft enkele weer hoeveel atomen van elk in het molecuul aanwezig is. Merk op dat je daarmee bijvoorbeeld geen onderscheid zou kunnen maken tussen propanol en isopropanol.

De afspraken voor deze brutoformules mbt organische chemie zijn dat eerst het aantal koolstofatomen wordt weergegeven, dan het aantal waterstofatomen en dan de overige elementen in alfabetische volgorde. Voor ethanol wordt dat dus C2H6O en niets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De brutoformule geeft enkel* weer..."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit maakt eigenlijk niet uit, maar je moet wel letten op deze 2 punten (dat is niet verplicht, maar hoort eigenlijk wel)

1: als er speciale groepen aan een molecuul zitten zoals bijvoorbeeld: carbonaat, (CO3) fosfaat, (PO4), ethaan (C2H6) enzovoort, schrijf je die meestal ook zo op:

di-ammoniummonowaterstoffaat => (NH4)2HPO4 ipv H9N2PO4

2: als er geen sprake is van speciale groepen schrijf je het op in de volgorde van het alfabet

Dit hoort dus wel maar is niet verplicht!

Daarnaast om op je toegevoegde vraag terug te komen is het bij alcohol een ander verhaal (staat een heel scheikunde hoofdstuk vol mee met uitleg) en dan kan ik je het beste verwijzen naar de binas 6de editie tabel 66D