Wat van de elektronenconfiguratie noopt om koolstof tot een vast en zuurstof tot een gas te maken?

ligt dat aan het aantal elektronen in de buitenste schillen. Koolstof ligt in groep 4a en zuurstof in 6a. Ik vermoed dat dan de buitenste schil resp. 4 en 2 elektronen tekort komen voor de octetregel. Maar waardoor komen meerdere koolstof atomen aan elkaar te liggen en zuurstof atomen los? Waarom zou je dan bijv. geen dikoolstof molecuul krijgen en bijv. een zuurstof kristal?

erotisi
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. 4 elektronen tekort betekent bindingen met 4 andere atomen oftewel: krijg dat maar eens als gas in de lucht! 2 elektronen en je hebt aan 2 atomen al voldoende om de edelgasconfiguratie te krijgen. 3 kan ook (ozon) maar is al minder stabiel. Die identieke moleculen van 2 identieke atomen hebben niet de kracht om in vaste toestand te blijven.

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk: temperatuur LIJKT de oorzaak te zijn, maar het is een gevecht van temperatuur tegen de binding binnen de molecule. Een kwestie van energie dus!

Kijk, weet je water is een van de uitzonderingen met zo'n hoog 'verschil' tussen kooktemperatuur en smeltemperatuur, zijnde 0 graden (normale condities) om te bevriezen en 100 graden om te verdampen.

Je vraag is eigenlijk subliem en het uitleggen op deze manier zou eigenlijk meer standaard moeten zijn, maar men... weet het antwoord nog steeds niet helemaal op jouw vraag, dus alle nederigheid hoort weer thuis.

Er zijn diverse zaken die spelen: water bestaat uit zo'n dikke zuurstof (nog niets vergeleken bij koolstof) en twee heel lichte waterstof atomen, in schrift schrijven ze dan:

H - O - H maar dit beeld zegt veel maar is niet juist: Er is namelijk ook een hoek waaronder de waterstofatomen zich hechten aan zuurtstof, net zoals bij alle organische elementen (organisch betekent dat alle leven gebaseerd is op een binding met koolstof). Door die 'hoek' krijg je een combinatie van de - en + pool in water zodat water uiteindelijk vrij veel dingen kan oplossen, maar ook heel handig waterstofbruggen kan maken vanuit die H.

Het zijn die waterstofbruggen die vervolgens maken zoals in jouw vraag of er extra krachten optreden om een stof in moleculair verband te 'breken' bij het smelten of koken (te veranderen van 'fase', "The Phase Rule" is het meest beroemde maar eeuwenoude boek dat helemaal geweid is aan aggregatietoestanden), en die dus bepaalt waarom het ene nog in gasvorm blijft, dan wel het andere vloeibaar of in gasvorm vrij komt bij het breken van die krachten.

Als je zoekt is ook de term "Vanderwaalsverbinding" van belang om deze krachten te benoemen. Ook hier is de hoek van belang waarin atomen zich in de formule connecteren. Tot slot dient stel ik hier nogmaals dat men ONWETEND is over hoe elektronen nu ZIJN (= nieuwe benaming) versus hetgeen we leerden dat ze zouden 'draaien' rond de kern (wat onmogelijk is gebleken op basis van onze dogmatische fysische natuurwetten incl. max. snelheid van het licht versus middelpuntvliedende kracht). Idem bij vetten die dan bijv. in de trans-versies versus de cis-versies erg schadelijk worden doordat ze door bijv. te warme frituurolie 'gekraakt' worden en rechtgezet waardoor ze heel schadelijk kunnen zijn voor onze dunne darm en op termijn dan ook ons hele weerstandsyssteem helpen kapotmaken).

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fout in de link, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fase_(stof)

Andere antwoorden (1)

Of een stof vast, vloeibaar of gasvormig is, is feitelijk de vraag in welke fase een stof zich bevindt. Dit is niet afhankelijk van de elektronenconfiguratie maar van de temperatuur van de stof.

Er zijn nog enkele andere, meer exotische, fases waarin een stof zich kan bevinden. Zie hiervoor de bijgevoegde link.