Als je een batterij lang in je hand houdt wat gebeurt er dan?

Laatst zag ik dat een platte batterij in een worstje gestopt het worstje zwart maakte. Stel ik houdt in mijn hand worden mijn vingers dan ook zwart of krijg ik schokjes. Ik houdt hem (een platte of AAA batterij) dus tussen mijn wijsvinger en duim bij de polen.
Als ik dat bijv. een dag volhoudt ben ik dan mijn vingers kwijt? Net zoals het worstje of reageert levend weefsel anders erop?

erotisi
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk zelf dat het sterk met de mate van geleiding te maken heeft van de oppervlakte van je duim, in vergelijking met die van het worstje. Een worstje lijkt mij vochtiger en vocht geleidt stroom.
tinus1969
9 jaar geleden
Een AA of AAA batterij geeft weinig spanning, ik denk niet dat je een schok krijgt.
Ik weet niet zeker waarom het worstje verkleurt; dat kan zijn omdat de batterij gaat lekken (de metaalionen in de batterij kleuren zwart). In dat geval zal ook je vinger verkleuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het worstje geleidt inderdaad omdat het vocht/water bevat, maar dat is niet de hoofdreden. Worst bevat doorgaans behoorlijk wat zout (keukenzouten soms nitrieten); juist doordat er zout 'in het vocht is opgelost' (dus er zijn veel ionen aanwezig) zal het worstje de stroom goed geleiden.
Bij elektrolyse van water (ontleden van 2H2O in 2 H2 en O2) wordt ook altijd een beetje zout (maar een zuur of base werkt ook) in het water gedaan; juist omdat heel puur water (gedestilleerd water) de stroom niet best geleidt.

Het beste antwoord

Het worstje bevat veel (vrij) vocht, waardoor er een flinke stroom loopt, waardoor het worstje als het ware op de barbecue ligt.
Als je het in je hand houdt gebeurt er niets, omdat de huidweerstend veel te groot is om bij zo'n lage spanning een merkbare stroom te laten lopen.
Dat lukt wel als je de batterijpolen op je tong kunt houden. Je krijgt dan geen echte schok, maar meer een sensatie van zout.
Misschien wordt je tong ook wel zwart als je het een dag volhoudt.
Van gelijkspanning krijg je hoogstens een klein schokje bij het inschakelen, maar geen echte schok. Er trekken momentaan een paar spiervezeltjes samen, maar voor een echte schok heb je series stroompulsen nodig, zoals dat normaal vanuit je hersenen gebeurt. (Of de wisselspanning van het lichtnet.)
Die inschakelschok krijg je bijvoorbeeld merkbaar als je op een bepaald soort vloerbedekking loopt, en daarna dr deurkruk vastpakt.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat "zwart" worden gebeurt overigens wel bij kinderen die een knoopcel inslikken. Die kunnen er een verbrande slokdarm aan overhouden.