Wordt de kosmische achtergrondstraling door de nikkel-ijzer kern van de Aarde teruggekaatst?

Of komt die straling daar helemaal niet aan toe? Veranderen de eigenschappen van de achtergrondstraling ook, als ze wel door de kern worden teruggekaatst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Utopist, leuke vraag zeg. Je hebt het over de alzijdige achtergrondstraling (overeenkomend met die uitgezonden wordt door een voorwerp met een temperatuur van 3 graden K.). Ik vermoed dat die straling weinig doordringend vermogen heeft omdat het zeer energiearme straling zal zijn. Ik probeer het voor je op te zoeken.
Cryofiel
9 jaar geleden
De kern van de aarde is trouwens geen gladde glimmende spiegel...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Leuke vraag ! :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WillemNeoChorio:
Bedankt, dat je er zoveel werk in steekt. Ik ben benieuwd.

Antwoorden (3)

De kosmische achtergrondstraling is te beschrijven als radiogolven met een golflengte van 1,9 mm (dus bijna aan het uiterste van de kortegolfband). Voor radiostraling dus behoorlijk rijk aan energie, maar veel armer aan energie dan zichtbaar licht of gammastraling.
Voor zover te traceren is gaan deze korte radiogolven niet 'dwars door de aarde heen'. Om bij de kern te komen moeten ze eerst door circa 5000 kilometer (grofweg) steen. Bovendien worden dergelijke golven beinvloed door het aardmagnetisme.

Verder wordt door de Engelstalige Wikipedia gesteld: Cosmic background radiation is electromagnetic radiation from the sky... de laatste 3 woorden zijn belangrijk. Als de straling door de aarde heen zou gaan, zou deze ook van onderaf komen! Zie de bronnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Samengevat luidt het antwoord dus: nee, want ze dringen al nauwelijks in de aarde door. Daardoor is er ook geen antwoord op je secundaire vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kosmische achtergrond straling is in feite de "warmte" van het heelal.

Omdat het heelal uitzet neemt de intensiteit van de straling af (ze moet immers een steeds groter volume opvullen), en door roodverschuiving is de golflengte zodanig langer geworden dat we die straling nu als radiogolven.

Straling kan niet zomaar de aarde in en dan van richting veranderen.
De stralen zijn fotonen die aan de lichtsnelheid bewegen. Enkel indien ze een ander object raken, of rakelings langs een atoom passeren kunnen ze worden geabsorbeerd. ( Het absorberende object of atoom krijgt dan de energie van het foton bij. Zolang dat niet gebeurt blijft het foton rondvliegen.)

De straling die in de aarde doordringt zou daar geabsorbeerd worden.

Toegevoegd na 1 uur:
De kern van de aarde ligt op meer dan 5000 km diepte :
De binnenkern van de Aarde is een vaste bol met een straal van ongeveer 1220 km in het midden van de Aarde[1], gelegen op 5110 tot 6370 kilometer diepte.

De aardkern bestaat uit een vaste binnen- en een vloeibare buitenkern, die beide in tegenstelling tot de eromheen liggende aardmantel (die uit silicaten is opgebouwd) bestaan uit voornamelijk metalen.
Erna55
9 jaar geleden
We spreken in dit verband van penetratiediepte van straling. In bijgevoegde link vind je daar de nodige gegevens over. De diepte die een straling in een materiaal dringt volgt een (omgekeerde) exponentiële relatie. Parameters die dat bepalen zijn de golflengte en de aard van het materiaal. Als je de nodige gevens invult in de formules die je in de link vindt, zal je zien dat het indringen van de achtergrondstraling in het aardoppervlak bijna verwaarloosbaar is.