Hoeveel elektrische energie heeft deze machine nodig voor het condenseren van een liter water uit lucht?

Deze machine haalt 9 tot 30 liter water per dag uit lucht middels condensatie. Daartoe is 220 Volt wisselstroom nodig. Het kan ook op zonnestroom. Maar hoeveel energie is nodig per liter water?

Toegevoegd na 5 dagen:
De machine werkt met condensatie. Dat betekent dat lucht uit de omgeving dient te worden afgekoeld tot het condensatiepunt waarbij dus energie onttrokken moet worden. Vervolgens dient ook nog energie te worden onttrokken tbv de feitelijke condensatie (=de verdampingsenergie). Tenslotte zal hierbij een bepaalde efficiëncyfactor aan de orde zijn.

De toelichting op de werking van het apparaat in de video is summier maar ik zie niets dat wijst op drukverhoging. Dus het zal puur condensatie door koeling betreffen.

In deze link kan de dauwpunttemperatuur worden berekend uit de actuele temperatuur icm de actuele relatieve luchtvochtigheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Condenseren is het tegenovergestelde van verdampen. Om water te laten verdampen kost dat ongeveer 2249 kJ/kg. Om het te laten condenseren idem, dat is gelijk aan elkaar. 1 liter water is 1 kg. Dus in totaal is er 0,62 kWh per liter nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ok dat is bij 100% efficiëncy
Reddie
9 jaar geleden
Deze redenering klopt niet. Je moet 2249 kJ/kg verplaatsen. Maar dat betekent helemaal niet dat je dat lukt met 2249 kJ/kg.
Dat hangt helemaal van de gebruikte technologie af.
Reddie
9 jaar geleden
Mijn dochter heeft zo'n apparaat, en beweert dat het een uur of zes duurt om een liter water te condenseren, dus waarschijnlijk heel wat meer dan 0,62 kWh per liter. Komende week al ik een meetrepport toevoegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Allen Ik meen dat de luchtvochtigheid in de omgeving waar het apparaat staat te werken, best invloed zal hebben. Ik denk dat het condenseren bij zeer hoge luchtvochtigheid gemakkelijker gaat dan wanneer die al laag is. Dat kun je ook testen! Als je nu toch de proef gaat doen, zet dan ook eens zo' n apparaat midden in de Sahara; overigens kun je daar profiteren van zonne-energie, dat dan weer wel... en ik bedacht dat je bij 100% luchtvochtigheid al snel condensatie gaat krijgen, ook in het apparaat; dat vervolgens kortsluiting maakt en de geest geeft?