wat voor deeltjes maken de lucht blauw?

Door de Rayleighverstrooing is de lucht blauw maar welke deeltjes dragen daar nou aan bij? Welke soorten gas bijv of andere deeltjes?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Vooraleer het zonlicht het aardoppervlak bereikt, moet het zonlicht doorheen de atmosfeer. Voor de kleuren met een lange golflengte zoals rood, is dit gemakkelijk, maar voor de kleuren met een korte golflengte zoals blauw is dit moeilijker. Rood licht reist nagenoeg rechtdoor, maar blauw licht wordt door de aanwezigheid van deeltjes (gasmoleculen zoals stikstof, zuurstof) in de atmosfeer in verschillende richtingen gestuurd .
fremar
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het essentiële zinnetje ontbreekt: "Doordat de blauwe kleur van het witte zonlicht veel meer verstrooid wordt dan de rode kleur van het witte zonlicht, ziet de lucht blauw."

Andere antwoorden (1)

het gas Ozon.