Waarom stijgt water niet even veel graden per minuut?

Ik moet een verslag maken. Ik kwam tot de conclusie dat water niet evenveel graden per minuut stijgt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Hoe warmer het water al is, hoe groter het warmteverlies van het water naar de omgeving. Daardoor zal in het begin de temperatuur van het water snel oplopen: je voert een bepaalde hoeveelheid warmte toe, en in diezelfde tijd zal het water maar weinig warmte verliezen. Is het water eenmaal behoorlijk warm, dan zal de temperatuur veel langzamer oplopen: je voert nog steeds dezelfde hoeveelheid warmte toe, maar in diezelfde tijd zal het water nu veel meer warmte verliezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt.
Nu begrijp ik het! Uit mijn schoolboeken begreep ik het niet. Ik kan nu verder met mijn verslag. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan in verhouding tot de buitentemperatuur?
Lucht laat zich makkelijker opwarmen dan water, water is een andere massa. Hierdoor duurt het langer om water dezelfde temperatuur te laten worden als de lucht. Als het 's avonds afkoelt houdt het water ook de warmte weer langer vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel je hebt water dat je gaat koken. De kamertemperatuur is zo rond de twintig graden. Onder die twintig graden zal het water sneller warmer worden omdat het dan twee verwarmingsbronnen heeft (uitgaande dat je het op een gaspit ofzoiets verwarmd). Namelijk het gaspitje en de kamertemperatuur. Die zijn beide warmer, dus zullen ze beide het water verwarmen. Denk maar aan een glas koud water. Laat je het staan, dan is het na een poosje lauw. Boven de temperatuur van twintig graden zal enkel het gaspitje nog het water verwarmen, en de kamertemperatuur doet niet zo veel meer, omdat het gaspitje het wint van de kamertemperatuur. Dus zal hij blijven stijgen, maar minder hard omdat er nu dus twee bronnen zijn die elkaars tegenpolen zijn. één sterke warme en één zwakke koudere. De zwakke koudere heft een klein beetje van de sterke warme op, maar omdat de warme veel sterker is zal de temperatuur blijven stijgen maar dit keer minder hard. hoe hoger de temperatuur komt, hoe sterker die kamertemperatuur gaat "trekken" aan het water. De kamertemperatuur wordt in verhouding tot het water steeds kouder en dus steeds sterker.