Kan ik een waterstof/zuurstof generator direct op een 12v adapter aansluiten?

Ik heb laatst met een 12v batterij en twee oude schroeven een simpele waterstof/zuurstof generator gebouwd en deze werkte goed. Het enige probleem is is dat ik de batterij die van een boormachine was om de zoveel uur moest opladen. Ik wil nu een betere generator bouwen met betere anodes en kathodes (niet van oude verroeste schroeven). Kan ik deze anodes/kathodes (waarschijnlijk van RVS) direct op een 230v ac naar 12v dc adapter kan aansluiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hoewel je het perfect mag zou ik het eerder niet doen.

Kijk, zuurstof waterstof maken is niet zo onschuldig. Men is bang van kerncentrales, en is zogezegd voor auto's op waterstof als oplossing, maar dit goedje wordt op dit moment vooral als bijproduct gemaakt in de zware chemische industrie. Maar zuurstof en waterstof zijn enorm explosieve goederen (in mijn ogen veel gevaarlijker dan gelijk welke kerncentrale, zet maar eentje in mijn tuin, maar een waterstofcentrale wil ik niet direct in mijn huis).

Dus daarom onrechtstreeks ga ik niet echt akkoord met het gebruik van 230 volt wisselstroom, ook al is het over een adapter naar je eigen 'generator van waterstof'. Je hebt maar 1,5 volt nodig, maar nu met je experimentele batterij had je 12 volt en na een tijdje is die dan uit en je productie stopt vanzelf, wat ik héél goed vind en waarvoor je 13/10 krijgt van mij. Als je continu gaat laden op gelijk welke wijze, en je verongelukt of je laat je installatie staan om welke reden dan ook, wat dan met je productie van waterstof (ook al gaat het hier over minimale hoeveelheden en bewonder ik mensen die dit experimenteel doen, dit zijn onze echte wetenschappers van morgen, bravo).

Misschien kun je dan beter met een systeem werken van een autobatterij, mag zelfs een oude zijn van 6 volt (ook van oude moto's), en dan batterij ook via een timer die opladen met een lange stroomkabel zonder dat die 230 AC in de buurt is heropladen. Intussen ga je bewuster omgaan met wat je er in stopt van energie (je batterij is uitgedrukt in Ampère uur en zo'n batterij is niet overdreven, maar dan besef je ook hoeveel energie je ERIN moet stoppen om een bepaald beetje waterstof te krijgen, en word je ook realistisch in je uitvinderschap naar werkelijk gebruik toe, zo experimenteerde ik zelf met zonnepanelen waar ik plots een koeler op de omvormer moest zetten en deze ook moest voeden met een... 230 V AC/12 V DC adapter om aan 2 X 1250 Watt te blijven vanuit mijn zonnepanelen door te hoog zonnepaneelvermogen van mijn panelen). Nog beter is zelfs een aparte elektriciteitsteller dan ook voor je lader te zetten zodat je alles mooi kunt documenteren.

A propos, jouw informatie interesseert me werkelijk wetenschappelijk. Als je statistiekjes maakt daarover (hoeveelheid productie, ingestopte energie), dan mag je dit altijd e+mailen naar info@logocom.be of publiceer je het ergens en geef je mij de link. Mensen als u hebben wij broodnodig als... water!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg bedankt voor uw antwoord. Maar maakt u zich vooral geen zorgen over hoe gevaarlijk deze explosieve stoffen zijn. Ik doe dit in een schuur zeker een paar honderd meter van huizen en produceer zeker niet meer dan 1.5 liter. Maar als u stelt dat 1.5v genoeg is voor waterstof productie, over hoeveel ampère praten wij dan? Ik begon met 2xAA batterijen, die produceerden zeer weinig, daarna ging ik door met een 9v batterij maar die produceerde ook weining. Natuurlijk kan je met 1.5v waterstof produceren, maar dat is zeer weinig, zo weinig dat ik niet de kracht hiervan kan meten zonder dat ik de batterijen zo'n tien keer vervang, daarom wil ik overgaan naar 12v direct aan de netspanning.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Voor het ontleden van water heb je trouwens maar ca. 1.5V nodig. Je kunt het dus ook doen met een batterij oplader.
Reddie