Omdat lood goede bescherming biedt tegen gammastraling worden loden omhulsels vaak gebruikt om radioactieve bronnen veilig te bewaren.
Waarschijnlijk door hun massadichtheid kunnen zij goed straling tegenhouden.
erotisi
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook goud geeft een goed bescherming.
Wie met radioactieve stoffen omgaat, moet zich op een
effectieve manier beschermen tegen straling en tegen besmetting.
Hiervoor gelden een aantal belangrijke principes.
• De duur van de blootstelling
Hoe korter de blootstellingstijd, hoe kleiner de stralingsdosis,
hoe kleiner de kans op beschadiging van de lichaamscellen.

• De afstand tot de bron
Hoe groter de afstand tot de radioactieve bron, hoe kleiner
de stralingsdosis, hoe kleiner de kans op beschadiging.
• Afscherming en insluiting
Hoe dikker de afscherming, hoe minder straling er doorheen
kan dringen. De keuze van het juiste materiaal is bepalend
voor een goede afscherming. Water, glas, lood, beton en
veel andere materialen schermen straling doeltreffend af.
Door radioactieve stoffen in te sluiten, gaan we de verspreiding
ervan tegen. De keuze van aangepaste beschermingskledij
en maskers beperkt het risico op besmetting.
De mate waarin tijd, afstand, afscherming en insluiting
belangrijk zijn, hangt onder meer af van de aard en de
intensiteit van de straling waaraan een individu blootgesteld
wordt.
fremar
9 jaar geleden
Geen, om de eenvoudige reden dat radioactieve straling niet bestaat! Ik ga ervan uit dat je ioniserende straling bedoelt.

Als het echt om stoffen en materialen gaat dan geldt daarvoor materialen met een hoge dichtheid.

Veel gebruikt zijn:
- Lood
- Beton
- Water (extra voordeel bij radioactieve splijtstof: werkt als koelmedium).

Afschermen met materialen is echter maar 1 van de pijlers van het ATA-principe, de andere 2 zijn:
Tijd van blootstelling beperken en
Afstand houden.

Bedoel je echter radioactiviteit dan is de manier van bescherming afhankelijk van het radioactieve nuclide.
In de meeste gevallen is de huid dan de eerste bescherming (ook tegen een deel van de ioniserende straling trouwens) je handen kan je wassen wanneer deze besmet raken/blijken.

Bij een hoge besmettingsgraad zijn echter bijkomende beschermingskledij en handschoenen vereist.

Gaat het om blootstelling aan gasvormig radioactief jodium dan heb je ook ademhalingsbescherming nodig zoals een volgelaatsmasker met koolstoffilter.
Bij radon is een stoffilter aangewezen (voor de vervalproducten). Radioactief radon is trouwens dichterbij dan je denkt. Elke huiskamer zit er vol van. De beste bescherming ertegen is dan regelmatig verluchten, moderne huizen zijn gewoon te goed geïsoleerd, 1 van de redenen dat de gemiddelde blootstelling aan ioniserende straling de afgelopen eeuw is verdubbeld!