Waardoor krijgen lichtkegels in de ruimtetijd hun orientatie, en waardoor vind er geen lengtecontractie plaats?

Die lichtkegels hebben alle dezelfde vorm, maar waardoor wordt de Lorentz contractie hier niet toegepast?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Die lichtkegels zijn geen kegels in de ruimte. Het zijn kegels in de ruimtetijd.

Een lichtkegel is het pad dat één enkele lichtflits aflegt wanneer die lichtflits in alle richtingen reist. Bijvoorbeeld een lichtflits die ergens middenin de lege ruimte optreedt op één enkel plekje gedurende één enkel moment, en die dan vanuit alle richtingen zichtbaar is omdat hij zich in alle richtingen uitbreidt.

In onze driedimensionale ruimte vormt die lichtflits een bol rond de plek waar de flits optrad.

In de vierdimensionale ruimtetijd vormt die lichtflits een lichtkegel.

Er is dus geen oriëntatie. Er beweegt niets, dus is er geen sprake van lengtecontractie.

Cryofiel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Knap dat je meteen snapt wat vraagsteller bedoelt. Plus
En plus voor je heldere antwoord.
erotisi
9 jaar geleden
Je zegt dat er geen orientatie is. Maar de ruimtetijd is toch gekromd door de verschillende oriëntaties van de lichtkegels?
erotisi
9 jaar geleden
Ik zal Prof Icke nog wel eens vragen waar hij die oriëntaties vandaan haalt, hij begon er immers over.