dat wordt veroorzaakt door adiabatische expansie, expansie die zo snel gaat dat geen volledige warmte uitwisseling kan plaatsvinden. Lucht wordt gecomprimeerd voor het vliegtuig en expandeert achter het vliegtuig. Dat is een verlaging van de energieinhoud van lucht. Omdat de expansie zo snel gaat kan de verlaging van de energie niet via geleiding met de omgeving vereffent worden. Blijft over: verlaging van energie-inhoud = verlaging van temperatuur = condensatie. Dit kan ook bij lagere snelheden. Als je in een vliegtuig zit bij de vleugel dan zie je het soms als de omgeving al dicht tegen condensatie aanzit, in wolken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Goed antwoord. Hier een bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re

Andere antwoorden (2)

Normaal zouden de geluidsgolven moleculen ‘’ordenen’’ om langs het vliegtuig te gaan,nu dit niet meer mogelijk is,wordt de lucht onvoorbereid door het vliegtuig doorboord.
Er ontstaat een weerstandsverhoging,die te zien is door de witte wolk die ontstaat rondom het vliegtuig.
fremar
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Maar waarom blijft de lucht daarbij niet transparant?
Omdat vleugels van vliegtuigen lage druk genereren(om lift te kunnen krijgen) en versterken daarmee de verstoringen in de gebieden waar de lage druk rond de vleugels heerst, deze lage druk gebieden zitten in supersonische condities vooral naast het vliegtuig. Deze lage druk gebieden condenseert het water(lage druk = lage temperatuur) in de lucht die als condens te zien is.
Doordat de straaljager supersonisch vliegt ontstaan er drukgolven die voor het vliegtuig opgebouwd wordt, de gebieden met extreem lage druk is het sterkt achter de neus, rond de vleugels en body van de supersonische straaljager. Doordat de straaljager steeds harder gaat richting de geluidsbarrière zal de condens wolk steeds meer naar de achterkant van het vliegtuig bewegen, en als deze supersonische straaljager dan door de geluidsbarrière gaat wordt de lucht lokaal rondom het vliegtuig ernstig verstoord door de sonische knal, en de condensatie verdwijnt daarmee dus in één klap....

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit plaatje illustreert het prachtig...

Toegevoegd na 2 minuten:
Ah, plaatjes toevoegen werkt na een week nog niet hier...(blijft moeilijke materie)

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.scientificamerican.com/media/inline/00049B79-93F1-1CD1-B4A8809EC588EEDF_arch1.jpg