Is het mogelijk om alcohol te onttrekken aan een alcoholische drank? Zo ja, wat blijft er over van de de 'drank' en is het dan nog drinkbaar?

Ik zou graag op deze manier willen weten of populaire/bekende alcoholische dranken mogelijk op deze manier zonder alcohol geproefd kunnen worden en of het smaakverschil hem dan alleen in de alcohol zit of dat er weinig meer van de originele smaak te herkennen is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me dat alcohol nooit volledig wegdampt uit het drankje, dus zelfs met verdampen of verwarmen zal er steeds een deel achterblijven. Het drankje wordt dus niet alcoholvrij maar wel alcoholarmer. Maar waarom zou je alcohol uit een drank willen verwijderen? Met mate gedronken is het nog zo gezond.

Antwoorden (3)

Ik heb wel eens 's morgens een staartje beerenburg opgedronken van de avond ervoor. Niet meer te drinken. De alcohol is dan vervlogen en van de oorspronkelijke smaak blijft niets, maar dan ook echt niets over. Drank zonder alcohol heeft het gewoon niet ... :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het onttrekken van de alcohol gaat dus vanzelf als deze aan de lucht is blootgesteld. Wil je het proces versnellen dan zal je de drank kunnen verwarmen.

ps deze vraag riekt naar drank misbruik :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Als ik je avatar zie verbaast me deze reactie niet.
Maar ik ben het wel met je eens.
Plus.
Als je drank niet zou willen drinken omdat er alcohol in zit, moet je gewoon iets heel anders drinken.
anneliez
9 jaar geleden
Als je alcohol een nachtje open laat staan is echt alle alcohol er niet uit. De alcohol reageert gedeeltelijk wel met de zuurstof in de lucht, en daardoor gaat het vies smaken , alcohol wordt omgezet in azijn, en dat reageert niet fijn met de rest van je drankje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet bij een hele fles nee, maar met een staartje bedoel ik een bodempje in een glas. dat verdampt echt wel in een nachtje
In veel gerechten wordt drank toegevoegd en door de warmte verdampt de alcohol. Er blijft wel degelijk smaak achter in het gerecht wat ook de bedoeling er van is. Bijvoorbeeld Cognac, wijn, likeuren enz. Je zou dus bijv congnac goed door laten warmen en dan proeven en ja je proeft ingredienten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De antwoorden: (vraag 1) Ja het kan en op 3 manieren; (vraag 2) drank zonder alcohol, en afhankelijk van de gebruikte methode kan die lekker zijn. Hieronder de uitleg.

Het is goed mogelijk om de alcohol eruit te stoken; dat gebeurt nl. ook wanneer wijn wordt bewerkt tot Cognac of gegist vruchtensap tot Obstler. Er zijn 2 goede methoden: verwarmen tot circa 80 graden (ethanol, dat is de alcohol uit bier wijn en jenever, kookt bij 78 graden). Maar ook kun je de vloeistof onder lage druk bij een veel lagere temperatuur laten koken. Maar dan gaat het om de alcohol waarmee je iets gaat doen en niet met het restant.

Wat er over blijft is niet 'de oorspronkelijke drank min de alcohol'. Een aantal stoffen zijn namelijk goed oplosbaar in alcohol en die zullen tegelijk met de alcohol ontwijken (of iets daarvoor of daarna), of ze slaan neer omdat ze in de achterblijvende waterige vloeistof slecht oplossen. Vooral dit is er de oorzaak van dat je drank behoorlijk anders gaat smaken.

Toch is het, op een andere manier mogelijk om na het verwijderen van alcohol een lekkere drank te houden. Want er is nog een andere methode om alcohol te onttrekken aan wijn en bier, namelijk door osmose. Hierbij wordt het bier door een membraan gevoerd, dat water en veel andere smaakstoffen wel, maar alcohol niet kan/ kunnen passeren. Hierdoor houd je alcoholvrij bier over dat echt naar bier smaakt. Dit proces wordt vooral in Duitsland toegepast, vandaar dat alcoholvrij bier uit Duitsland even lekker is als bier met alcohol. Ongeveer hetzelfde gebeurt met alcoholvrije wijn.

Het vroegere buckler, wonderbier enz. zonder alcohol was niets anders dan mout, of bier waarbij de gisting al bijna direct werd gestopt, zodat er minder dan 0.5% alcohol ontstond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
waar zou je aan zo n membraan kunnen komen?