Hoe bereken ik de w/w concentratie na een titratie proef?

Ik moet het aantal azijnzuur bepalen m.b.v. fenolftaleine en NaOH 0,1 M. Ik had tafel azijn 4% w/w en dat heb ik 2 ml van genomen in een erlenmeyer met wat water en 3 indicatordruppels. In de titreerburet zat NaOH, en daarvan heb ik 13,7 ml gebruikt voor kleuromslag.

Nu wil ik graag het azijnzuur gehalte in w/w % berekenen. (1 g in 100 g).

Hoe pak ik dit aan? (Ik dacht eerst van 13,70 ml naar aantal mol, en dan van aantal mol 1:1 verhouding naar aantal gram azijnzuur. = 0,0823 g per ?)(maar dan? En klopt het wel?)

Toegevoegd na 2 dagen:
Is dit een chemisch evenwicht? Moet ik het in die richting zoeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gegevens die je nodig hebt:
alle concentraties, die moet je terugrekenen naar 1 molair of 1 normaal oplossingen.
de pH op het moment van de kleuromslag (dit kun je uit een tabel opzoeken)
de ' waardigheid' van je zuur; bij azijnzuur 1, want je hebt 1 zure waterstof.
De waardigheid van de base: ook 1 want je hebt bij NaOH 1 basische OH
dan de verhouding tussen het gewicht van de stof als geheel en dat van de H+ en de OH- ionen.
De enige onbekende is nu de concentratie azijnzuur in de oorspronkelijke oplossing (als je de pH weet, weet je ook de concentratie, ervan uitgaande dat azijnzuur het enige zuur in oplossing is).
helaas is het niet eenvoudiger. In jouw geval gaat het nog omdat je een eenwaardig zuur titreert met een eenwaardige base.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hhm, de pH op het moment van omslag zal 8,2 zijn. Fenolftaleine heeft een omslagtraject van 8,2 tot 10 dacht ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heey ik heb al wat gevonden!
13,7 * 0,1 mol /1000 = 0,00137 mol NaOH
ans * molmassa = 0,8226 g azijnzuur.
0.8226 * 100 / 2 = 4,11 %

Antwoorden (1)

methode klopt wel. Je hebt dan een aantal mol azijnzuur. Als je dat hebt, reken je om naar aantal gram azijnzuur. En je had 2 ml azijn. Als we dichtheid buiten beschouwing laten is dat 2 gram. Dus je hebt 0.0823 gram azijnzuur per 2 gram azijn.