Kan er energie zijn waar geen materie is?

Energie wordt toch altijd overgedragen door deeltjes? En er is toch ook een verband tussen massa en energie (E=m*c^2)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je vraag is niet geldig.

Energie en materie zijn namelijk GEEN verschillende dingen. Energie is een vorm van materie, materie is een vorm van energie.

Zo wordt pure elektromagnetische energie overgedragen in de vorm van een elektromagnetisch veld - of in de vorm van fotonen. Het is maar hoe je het bekijkt. Dat veld of die fotonen zijn geen verschillende dingen, het is slechts een verschil in hoe wij één en hetzelfde verschijnsel beschrijven.

Als je het beschrijft als fotonen, zie je dat die massa hebben. Goed, geen rustmassa - maar desalniettegenstaande hebben fotonen massa, en impuls.

Aangezien fotonen slechts een andere manier zijn om een veld te beschrijven, heeft ook een veld massa. Terwijl wij meestal geneigd zijn te zeggen dat een veld slechts energie heeft, namelijk de energie die nodig was om het veld te maken, en die vrijkomt als het veld verdwijnt.

We kunnen jouw vraag dus, zonder enige verandering, als volgt stellen: "Kan er massa zijn waar geen massa is?". Het kan ook zo: "Kan er energie zijn waar geen energie is?".

Jouw vraag, en mijn bovenstaande twee varianten, zijn identiek. Hieraan kun je zien waarom ik mijn antwoord begon zoals ik het begon.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je kunt materie "gestolde" energie noemen als je wilt. Dat is slechts een beschrijving van intelligenties die niet geschikt zijn om de werkelijke verhouding tussen materie en energie te doorzien. Als je gaat rekenen (onze best mogelijk benadering van de werkelijkheid) ben je gedwongen energie en materie als twee vormen van hetzelfde te beschouwen. En ja, dat kun je vergelijken met water en ijs - maar dat is meer beeldspraak dan werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht is een schakel van pakketjes energie geen materie die zal je nooit met lichtsnelheid kunnen verplaatsen door de atmosfeer
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat is alweer de verwarring tussen massa en rustmassa. Deeltjes mét rustmassa kunnen nooit de lichtsnelheid bereiken. Deeltjes zónder rustmassa, zoals fotonen, kunnen dat wél.

Andere antwoorden (6)

Ja, nulpuntsenergie.. vacuüm energie... zie www.nl.Wikipedia.org/wiki/nulpuntsenergie

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb ooit gehoord dat deeltjes uit meer "niets" bestaan dan materie... Dat "niets" zou dan de energie zijn die het deeltje bij elkaar houdt.. Maar of het alleen theorie of al bewezen is? Google "materie leegte energie" en zie de discussies. ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord dat zelfs het kleinste deeltje uit heel veel 'niets' en een klein beetje materie bestaat... het 'niets'is waarschijnlijk de energie die de materie aan elkaar verbindt.. maar of dit een theorie is of al bewezen is weet ik niet.. google 'materie leegte energie' en ontdek de discussie hierover...
ja gedachte-kracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm
Elektromagnetische straling is een belangrijke vorm van energie. Niet iedereen vindt dat materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zou energie kunnen bestaan zonder massa en materie.

We hebben dus zo al reeds een aantal verklaringen of eigenschappen voor de materie: ruimte en vorm en kracht in afstootkracht en aantrekkingskracht. Verder een systeem van vele vormen, die we kennen als de microwereld der atomen en die de wetenschap dan terugbrengt tot deeltjes, genaamd fermionen (ook weer in vele soorten), en deeltjes die kracht overbrengen en niet als materie worden beschouwd, maar alleen als energie.
Zodat het begrip kracht (energie) apart wordt gezet. Er zou dan zoiets bestaan dat alleen energie zou zijn en dus geen vorm=materie zou bezitten of massa=veelheid. Maar soms ook weer wel.
Hoewel de materiedeeltjes (fermionen) omgekeerd wel energie bezitten.
(Of zouden deeltje soms omgekeerd alleen maar massa kunnen zijn zonder energie, dus geheel en al statisch zonder beweging wat mij evenmin waarschijnlijk lijkt. Veel meer zou men de materie als een inwendig systeem van bewegingen kunnen beschouwen met als totaliteit daarvan een (betrekkelijk) stilstaand, dus statisch moment.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alhoewel je materie als "gestolde energie" kunt beschouwen, is energie meestal zichtbaar via materie , zoals bijvoorbeeld het warm worden van een voorwerp, door geleiding , stroming en /of straling.
Wanneer er sprake van straling is, zorgen fotonen (energiekwanten zonder massa) voor de overdracht van deze energie, alhoewel aan kwanten door verschillende opvattingen wel of geen massa wordt toegekend.
Uitgaande van het laatste kan energie dus bestaan zonder de aanwezigheid van materie.
De wat esoterisch aandoende nulpunt/vacuumenergie is een aangelegenheid waar te weinig consensus over bestaat om met zekerheid te stellen dat er daarbij sprake
is van massa en/of energie.
Misschien denken we daar over enige deccennia heel anders over, vooralsnog worden fotonen dus als energiedragers (dus energie) zonder massa beschouwd door een groot deel van de natuurkundigen.
Mijn voorzichtige beschrijving geeft al aan dat we er nog lang niet uit zijn.
Mede daarom wordt er zo gejaagd op het Higgs (zwaartekracht)deeltje, wat zich maar niet laat vinden.
We hopen daarmee weer een stukje van de puzzel
op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht is een vorm van energie waar bij geen materie of massa bij te vinden is.Laat je sterk licht op een zwart oppervlak schijnen dan zal dit warm worden hiermee is de energie aangetoon. De massa of soortelijke massa van licht bestaat niet maar licht is wel energie (kijk maar naar je stroom rekening van je ENERGIE maatschappij.