wat betekent het wanneer een verhouding een hoge waarde heeft ?

Ben nu bezig met een stukje scheepsstabiliteit, daarin wordt vermeld dat een grote waarde voor L/B (lengte/breedte) gunstig is voor de snelheid,maar ongunstig voor wendbaarheid en stabiliteit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

De verhouding L/B heeft een hoge waarde wanneer L/B een groot getal is als je het uitrekent.

L/B is een groot getal wanneer L veel groter is dan B.

Toegevoegd na 2 minuten:

Voorbeeld:

Een schip met L=20m en B=2m heeft een lengte-breedte-verhouding van 10, want L/B is 20m/2m en dat is 10.

Een schip met L=100m en B=20m is veel groter dan het eerste schip, maar het heeft een kleinere lengte-breedte-verhouding. Bij dit schip is namelijk L/B gelijk aan 100m/20m en dat is 5.

Het kleine schip van 20m bij 2m heeft dus een twee keer zo grote lengte-breedte-verhouding als het grote schip van 100m bij 20m.

Toegevoegd na 4 minuten:

Hoe groter de lengte-breedte-verhouding, hoe ranker ("slanker") het schip is. Een rank schip is sneller dan een breed ("log") schip, maar het is moeilijker om een rank schip de bocht om te krijgen.

Dus hoe groter de lengte-breedte-verhouding, hoe minder wendbaar een schip is. Maar het is dan wel weer sneller.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Alsof je ondertussen mijn antwoord gelezen had...
Maar gezien de korte tussentijd is dat niet waarschijnlijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zag jouw antwoord alleen in mijn mailbox - kennelijk heb je het verwijderd. Ik denk dat je bedoelt dat we tegelijk aan het typen waren. Wel heb ik steeds wat toegevoegd. Eerst een nogal sec technisch antwoord, vervolgens bedacht ik me dat een voorbeeld waarschijnlijk veel zou verduidelijken, en tot slot zag ik snelheid en wendbaarheid specifiek werden genoemd, dus ben ik ook daar nog even op ingegaan. Maar nu ben ik uitgeantwoord. ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
We waren in het begin (glijktijdig) hele andere antwoorden aan het typen. Maar na jouw toevoegingen is mijn antwoord overbodig geworden en heb ik het inderdaad "naar het archief verplaatst".
Een lang schip kan moeilijk uitwijken. Een kano ook. Een vierkant of rond schip (L en B zijn gelijk) draait als een tol.