Verloopt de reactie 2 KMnO4 + 5 H2C2O4*2H2O + 3 H2SO4 = 2 MnSO4 + K2SO4 + 10 CO2 + 18 H2O in twee richtingen?

M.a.w.: worden de producten weer omgezet in de reagentia?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn 2 redenen waarom de reactieproducten niet meer terug worden omgezet in de reagentia.

(1) Als je goed kijkt naar de stoffen die aan de rechterkant ontstaan, zie je daar CO2 bij staan. Dit is een gas en het zal ontwijken uit het waterig milieu waarin de reactie plaats vindt. Tenzij je heel speciale maatregelen gaat nemen zal de reactie naar rechts blijven verlopen, tot alle CO2 is ontweken.
(2) H2SO4 is een zeer sterk zuur, Azijnzuur is een matig sterk zuur (aan de linkerkant). K2SO4 en H2O zijn (ongeveer) neutraal, CO2 is een zeer zwak zuur en MnSO4 reageert ook zwak zuur (aan de rechterkant). Nu is er een principe dat een sterk zuur metaal uit hun zouten kan verdringen, maar dat zure zouten nooit een reactie vertonen die een sterk zuur oplevert. daarom zal er geen H2SO4 worden gevormd; ergo, de reactie verloopt naar rechts, maar niet terug.

[bij voorbeeld: 2 HCl + FeCO3 --> FeCl2 + H2O + CO2 gaat wel, maar
FeCL2 + H2O + CO2 --> FeCO3 + 2HCl gaat niet.]