Hoe kan het dat je bij B een grotere kracht moet uitoefenen dan bij A om de wip in ballans te brengen ?

Ik schaam mij bijna om de vraag te stellen maar ik sta voor een raadsel over iets dat voor anderen waarschijnlijk heel eenvoudig is. Ik kan het echter niet bedenken. Te lang gelden dat ik natuurkunde/ mechanica heb gehad op school.

Hoe kan het dat je bij B meer druk moet uitoefenen dan bij A (100 gr) om de wip in ballans te brengen ? Ik voel het wel aan maar kan het niet beredeneren. Je zou toch zeggen dat alle kracht, waar ook uitgeoefend ergens op de bovenste balk, altijd via de verbinding C overgebracht moet worden op de onderste balk waardoor daar altijd dezelfde kracht op wordt uitgeoefend, onafhankelijk van of die nu ter plaatse van A of B of waar dan ook op de bovenste balk wordt uitgeoefend.

Waar zit mijn blinde vlek ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie bijgevoegde schets

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
schets is er niet

Het beste antwoord

Dat komt omdat er hier sprake is van twee hefbomen. De eerste hefboom is de "stok" van B naar A met als draaipunt C. De tweede hefboom is "de wip". Omdat je met de eerste hefboom moet zorgen dat de kracht bij A groot genoeg is om de zaak in evenwicht te brengen moet je dus meer de kracht bij A + nog een extra kracht uitoefenen.

Er zijn 3 soorten hefbomen:
1.het draaipunt ligt tussen last en macht
2.de last ligt tussen het draaipunt en de kracht
3.de kracht wordt tussen het draaipunt en de last uitgeoefend

In de tekening zijn er twee hefbomen. De eerste hefboom is van het type 3 (C is het draaipunt) en de wip is van het type 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een duidelijk en goed geformuleerd antwoord waardoor ik het zelf eindelijk begreep. (Hoewel niet helemaal meteen duidelijk wat met A+ bedoeld wordt en igv 3e soort lijkt mij dat het geen hefboom is omdat de last en de kracht in dezelfde richting werken). Desondanks hartelijk dank voor het heldere antwoord.

Andere antwoorden (1)

Heeft te maken met de afstand. De formule voor een wip in evenwicht is F.a=F.a en hierbij is F de kracht die je uitoefent en a de afstand. Bij punt B is de afstand minder dus je moet meer kracht zetten en vice versa voor punt A.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat is ook de werking van een koevoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat is niet de vraag. De vraagsteller merkt terecht op dat de kracht wordt overgebracht op punt C dus dat je zou mogen verwachten dat de kracht die je op punt B uitoefent gelijk zou moeten zij als op punt A.