wat zijn stof eigenschappen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eigenschappen van een stof. Bijvoorbeeld kookpunt, smeltpunt etc. Dit is niet het gewicht van een stof (dat kan namelijk veranderen, kookpunt,smeltpunt niet van een zuivere stof).

Antwoorden (3)

Dat is een scheikundig begrip voor de eigenschappen van een stof. Voorbeelden zijn:
-Kleur
-Geur
-Oplosbaarheid
-Dichtheid
enzovoorts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, wat WesL zegt is juist. Hier wil ik aan toevoegen dat je de vorm, de massa, de hoeveelheid dus niet aan de stofeigenschap moet meetellen. De stofeigenschap zegt namelijk iets over het algemene geheel van die stof; dus de dichtheid enz(wat WesL heeft genoemd) maar dus niet de hoeveelheid, want dat zegt niks over die stof.
Bv: Ik kan 10 mL natriumchloride hebben of 100 mL, allebei dezelfde stof, maar ander volume.

Kortom de stofeigenschap zegt wat over een bepaalde stof.

Hoop je hiermee geholpen te hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stofeigenschappen zijn onafhankelijk van de hoeveelheid van de stof. Dus hier vallen onder:

--geur
--kleur
--oplosbaarheid in diverse vloeistoffen
--kookpunt
--smeltpunt
--elektrisch geleidingsvermogen
--reactiviteit ten opzichte van andere stoffen
--soortelijke massa

zie bijvoorbeeld het zeer innstructieve boekje Chemiekaarten of het CRC Handbook of Chemistry & Physics (Weast)