Hoelang kan ik een gaskachel branden met een 27Liter gasfles?

Ik heb een kachel uitgekozen en wil weten hoelang ik kan doen op een gasfles.

Kachel:
Gazco Stockton 5 LPG Propane G31 -
pressure: 37mbar
gas rate: 0.146 m3/h

Gasfles:
27 Liter, 80% vulling dus 21.6 liter gevuld met LPG (ivm beveiliging bij vulbare gasflessen)

LPG bestaat gemakshalve uit 60% propaan en 40% butaan, dus 13,2L propaan en 8,8L butaan.

Hoeveel uur kan ik deze kachel aanhebben met een volle gasfles (21,6L LPG) ?

(Met een schatting van een aantal uur ben ik ook al erg tevreden mee.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Om dit te berekenen ga je als volgt tewerk :
1°) bereken de hoeveelheid (mol) LPG in de gasfles (in vloeistoffase + gasfase -> je kunt de hoeveelheid in gasfase verwaarlozen tov. de hoeveelheid in vloeistoffase)
2°) stel dat alle LPG in vloeistoffase gebruikt wordt voor de gasbrander. Daarbij verwaarloos je de hoeveelheid LPG die in gasfase achterblijft in de gasfles en ga je ervan uit dat je alle vloeibare LPG uit de gasfles krijgt...
3°) bereken hoeveel gasvormige LPG je krijgt als je alle vloeibare LPG in de gasfles gaat vergassen. Daarbij ga je er even van uit dat LPG een ideaal gas is. 1 mol ideaal gas neemt een volume in van 22,414 liter bij normomstandigheden.
4°) bereken hoe lang de gasbrander kan branden op deze gasvormige LPG. Daarbij verwaarloos je de lichte overdruk van 37 mbar.

Je hebt daartoe volgende fysische eigenschappen van LPG nodig, die schattingen zijn omdat LPG een mengsel is van hoofdzakelijk butaan en propaan + nog wat peper en zout, maar de verhouding tussen butaan en propaan varieert volgens de producent (raffinaderij) en volgens het seizoen (marktprijs van butaan en propaan zijn seizoensgebonden, hoe meer geld de raffinaderij voor het ene krijgt, hoe minder ze ervan in de LPG steken).

densiteit van vloeibare LPG bij 20 °C : ongeveer 500 kg/m3 (= 0,5 kg/liter)
MM ongeveer 50 g/mol (=0,05 kg/mol)

Concreet :
21,6 liter LPG (vl) x 0,5 kg/liter = 10,8 kg LPG (vl)
10,8 kg LPG / 0,05 kg/mol = 216 mol LPG
216 mol x 22,414 liter/mol = 4841 liter LPG (g) = 4,84 m3 LPG (g)
4,84 m3 / 0,146 m3/h = 33 h

Antwoord :
mits inachtname van alle veronderstellingen en vereenvoudigingen kun je de gasbrander 33h laten werken met één gasfles.

Afkortingen :
vl = vloeibaar
g = fasvormig
MM = molaire massa