Wat is de systematische naam van dit molecuul?

Zelf dacht ik aan 2-hydroxymethylpropanoaat maar het antwoord is methyl-2-hydroxypropanoaat. Waarom wordt die methyl opeens naar voren gehaald?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Omdat "2-hydroxy" bij het 'propanoaat'-gedeelte hoort en niet bij de methylgroep.

2-hydroxymethyl kan zelfs niet want methyl heeft maar 1 koolstofatoom in zijn groep.

2-hydroxyethyl propanoaat zou wel kunnen maar dat betekent dat het gewoon een ester is van propionzuur en 1,2-ethaandiol en niet van 2-hydroxypropionzuur en ethanol.

De reden is dus dat je de estergroep alleen zonder verwarring kan benoemen als je deze vooraan in de naamgeving zet.

Als we de officiële regels volgen weet je wat ik bedoel met 2-hydroxyethyl-2-hydroxypropanoaat.

Als we jou denkwijze volgen heb ik nog wel een idee wat men bedoelt met 2-hydroxyl-2hydroxyethylpropanoaat omdat het beide om een hydroxylgroep gaat en ik geen andere reden zie deze te 'scheiden'.

Maar als de moleculen complexer worden met verschillende functionele groepen weet ik niet meer wat men bedoelt met: 2-hydroxy-3-oxopropylpropanoaat. Is dat nu het ester van 2-hydroxypropionzuur en 3-hydroxypropanal? Of het ester van propionzuur en 2,3-dihydroxypropanal?

Met 3-oxopropyl-2-hydroxypropanoaat weet ik dat wel. Dat andere ester is dan trouwens 2-hydroxy-3-oxopropylpropanoaat