Waarmee kan je koolstofdisulfide, waarin zwavel is opgelost, omzetten in zuiver koolstofdisulfide?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Destilleren toch?
Ik heb geen idee :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dacht ik dus ook! maar ik moet het helemaal beschrijven. heb echt van die vage vragen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de categorie "gokken": koolstof toevoegen en zorgen dat die zich verbindt met de zwavel, b.v. verwarmen?

Antwoorden (1)

Los van het antwoord raad ik je af om dit, anders dan in en professioneel uitgeruste omgeving en door gekwalificeerde mensen uitgevoerd, te proberen! je loopt waarschijnlijk grote risico' s als je dit wilt proberen en wellicht, jouw omgeving ook!!

Het antwoord is even eenvoudig als de uitvoering gevaarlijk is. Net zoals je water van zout scheidt door het water te verwarmen of te koken (het zout blijft achter en de damp kun je opvangen) kun je CS2 (koolstofdisulfide ofwel zwavelkoolstof) waarin zwavel is opgelost verwarmen en de zwavel blijft achter terwijl je de damp opvangt en weer laat condenseren. Lastige bijkomstigheid: het kookpunt is 46 C, het vlampunt -30 C hetgeen inhoudt dat CS2 nogal brandbaar is. Het probleem is dus, geen brand te laten ontstaan. Bij verbranding van CS2 ontstaat onder meer SO2 dat behoorlijk giftig is (het wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel/bacteriedodend middel)

Chemiekaarten (12e uitgave 1997) vermeldt onder directe gevaren:
-- zeer brandgevaarlijk [...]
-- damp met lucht explosief [...]
-- wordt door de huid opgenomen [...]

voorts:
-- draag een gaspak. Werkt irriterend op de ogen. ontvet de huid... [en een hele waslijst met gevaren en waargenomen gezondheidsklachten].

Dus nogmaals:
probeer dit niet buiten een goed uitgerust laboratorium!!