Hoe wordt de verkorting van een object dat zich met bijna de lichtsnelheid beweegt verklaard?

Er zou verkorting optreden in de richting van de beweging van het object.Is dat een schijnbare verkorting of een absolute? En indien dit laatste het geval is is er dan sprake van implosie van de bouwstenen,waaruit het object bestaat(moleculen)

Toegevoegd na 1 uur:
Einstein zegt dat de Lorentz contractie in principe met physical means te meten is.Hoe?
Als licht een bombardement van fotonen is,met een x aantal fotonen per tijdseenheid(golflengte)dan zal een object dat op je toe beweegt meer fotonen reflecteren dan een object dat van je af beweegt.Licht kan nooit zichtbaar zijn als het van je af beweegt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze verkorting is de Lorentz-contractie, genoemd naar de Nederlandse natuurkundige Lorentz die hiervoor (en voor de tijddilatatie) formules heeft opgesteld.

Deze Lorentz-contractie is een echte verkorting. Echter, die verkorting geldt alleen vanuit het gezichtspunt van een stilstaande waarnemer. Of, vanuit het relativiteitsprincipe: vanuit het gezichtspunt van een waarnemer die zich met een andere snelheid beweegt dan het object.

Vanuit het object zelf gezien, of vanuit een waarnemer die dezelfde snelheid heeft als het object (en die dus stilstaat ten opzichte van het object) vindt geen Lorentz-contractie plaats.

De contractie is dus echt (meetbaar, en noodzakelijk omdat anders de natuurwetten niet zouden kloppen), en tegelijk afhankelijk van de waarnemer. Of je dat 'schijnbaar' of 'absoluut' wilt noemen is een kwestie van definitie.

Toegevoegd na 34 minuten:

De *verklaring* van de Lorentz-contractie is te uitgebreid om hier te reproduceren. Daarvoor verwijs ik je naar het hoofdstuk "Derivation" in onderstaande Bron. Kort gezegd volgt de Lorentz-contractie noodzakelijkerwijs uit het gegeven dat de lichtsnelheid constant is, ook als je zelf "met het licht mee beweegt" of "tegen het licht in beweegt".

Over de vraag of de contractie schijnbaar of absoluut is zei Einstein het volgende:

"The question as to whether length contraction really exists or not is misleading. It doesn't "really" exist, in so far as it doesn't exist for a comoving observer; though it "really" exists, i.e. in such a way that it could be demonstrated in principle by physical means by a non-comoving observer."

Toegevoegd na 2 uur:

N.a.v. je toevoeging: je kunt van een object dat langs komt vliegen de snelheid meten. Als je zorgt dat je vooraf een lampje neerzet, zodanig dat het object tussen het lampje en jou doorvliegt, kun je meten hoe lang je het lampje niet kunt zien doordat het object in de weg zit. Weet je die tijdsduur en weet je de snelheid van het object, dan kun je de lengte van het object uitrekenen.

Cryofiel