Hoe moet je een mengsel van zand en zout van elkaar scheiden?

Ik ken de methode van indampen al. En ik wil graag een andere scheidingsmethode weten. Kunnen jullie mij daarmee helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Zand en zout hebben verschillende smeltpunten, zout (natriumchloride) 810 graden Celsius en zand (in de vorm van siliciumdioxide) 1710 graden Celsius. Helaas is zand geen zuiver SiO2, maar bevat tal van andere stoffen
zie WikiPedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zand
en heeft derhalve niet één smeltpunt. Bovendien ontleden sommige bestanddelen (bijvoorbeeld calciumcarbonaat) als je ze boven 801 graden Celsius (smeltpunt van zout) zou verhitten, dus splitsing door verhitting op basis van de verschillen in smeltpunt is niet zo'n goed idee.
Een ander oplossing is het gebruik maken van het verschil in soortelijk gewicht (dichtheid), zout = 2,17 en kwarts (het hoofdbestanddeel van zand) = 2,65 kg per kubieke decimeter. Ik ken geen vloeistof met een dichtheid daartussenin waarin zout dus drijft (en er niet in oplost!) en kwarts zinkt.
Derhalve is het gebruik van water als oplosmiddel voor NaCl de enige zinnige oplossing, maar daar was je zelf al achter gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je aan het mengsel van zand en zout wat water toevoegt kan je het gemakkelijk door middel van een trechter en een filterpapiertje filtreren. Het zand blijft dan achter in het filterpapiertje. Dan hou je nog water met daarin zout opgelost over, als je de oplossing verwarmt tot 100 C verdampt al het water en blijft het zout over want zout verdampt niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Verschillende scheidingsmethoden zijn bijvoorbeeld:

- zeven
- destilleren
- extraheren
- indampen
- adsorberen
- absorberen
- centrifugeren
- chromatograferen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is indampen en filtreren. maar toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zandkorrels beduidend groter zijn dan je zoutkorrels kun je met een hele fijne zeef ook het zout uit het zand zeven.