Hoeveel gram heb ik nodig om een M oplossing te maken?

Ik voel me zo blanco, normaal gesproken weet ik het wel maar ik ben het even kwijt.

Stel ik moet een 4 M oplossing maken van NaOh , hoe doe ik dat ook alweer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.9K

Het beste antwoord

Ligt er een beetje aan joeveel liter/milliliter je van deze oplossing wilt hebben, als voorbeeld neem ik even 1 liter.

4 M betekent eigenlijk gewoon 4 mol per liter.
Als je de molaire massa van NaOh weet (39,997), kan je bereken hoeveel 4 mol NaOh weegt, 4×39.997=159.988 gram NaOh nodig, dus zo'n 160 gr.

Als je minder van deze oplossing wilt,
(159,988×hoeveelheid die je wilt in L)/1

Dit is tenminste hoe ik het altijd doe.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel*
Sorry voor evt. andere foutjes, niet meer op nagekeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt!!