Waarom lijken schaduwen die dicht bij elkaar komen, elkaar aan te trekken (en te vervormen)?

Als schaduwen dichter bij elkaar komen, stel 2 cirkels, dan opgegeven moment wordt het gat tussen de schaduwen sneller kleiner dan bij de fysieke objecten, en nog later zijn de schaduwen al 1 terwijl de objecten elkaar nog niet raken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De zon is geen puntlichtbron, het licht wordt verstrooid door de atmosfeer, het licht wordt (enigszins) weerkaatst door allerlei objecten.

Omdat de zon geen puntlichtbron is heb je een kernschaduw en een bijschaduw (zie wikipedia voor meer uitleg hierover)

De verstrooiing en weerkaatsing van het licht vervaagt de rand van de schaduwen (kern- en bij-).