Wat is de maximale afstand die je achter een vrachtwagen kan rijden om nog voordeel te hebben van de zuiging?

Stel je rijdt met een personenauto achter een vrachtwagen die 90 km/u rijdt.
Nu kun je natuurlijk gaan bumperkleven, maar dat lijkt me niet verstandig :-P
Heb je nog voordeel van de vrachtwagen als je op een veilige afstand rijdt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bumperkleven levert wel het meeste rendement.....alleen aanhaken is nog voordeliger ;-)
Wat een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha thnx Marleen. Moet sinds kort veel verder rijden naar mijn werk. Ben een rustige rijder en blijf meestal achter een vrachtwagen hangen op veilige afstand. (ik hanteer de 2 seconden regel) Zo kwam de vraag in mij op of ik op deze veilige afstand nog voordeel heb van de vrachtwagen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je willen feliciteren met je rustige rijstijl. Ik probeer persoonlijk steeds een veilige afstand van minstens 50m te bewaren. Dus zuiniger rijden omwille van de zuiging is er dan inderdaad niet meer bij. Maar je kan inderdaad besparen door gewoon al 90 km/h te gaan rijden. Ik doe dat persoonlijk alleen in de week als de afstand die ik wil doen kort genoeg is. Dat is niet alleen zuiniger maar ook lekker ontspannen en een groot deel van de tijd betekent dat dat ik op het rechtervak kan blijven. Bovendien verlies ik er geen minuut mee op die korte stukken omdat de verkeersdrukte toch voor verlies zorgt. Het enige probleem: de meeste vrachtwagens rijden geen 90 km/h maar slechts 85 km/h. Dus als ik een vrachtwagen nader kijk ik achter mij. In de verste verte geen personenwagens? Dan weet ik dat ik tijd heb om de vrachtwagen rustig in te halen tegen 90 km/h en moet ik dus ook niet versnellen (= het zuinigst), dit doe ik tevens als de snelheid op dat stuk snelweg beperkt is tot 90 km/h. Wel personenwagens en is het een 2-baansnelweg? Dan wil ik deze niet hinderen en vertraag ik mee tot 85 km/h. Nu is het volgende probleem dat 85 km/h ook weer geen 85 km/h is maar bij de ene vrachtwagen 84 km/h en bij de andere 86 km/h en dan zit er ook af en toe weer een uitzondering op die toch 90 km/h rijdt. En vrachtwagenchauffeurs kennende: die kijken nergens naar. Dus als ik een vrachtwagen achter mij zie rijden zonder dat daar nog een personenwagen (als achterhoede voor mij) voor rijdt start ik toch sowieso het inhaalmanoeuvre (om een bumperklevende vrachtwagen achter mij te vermijden). Ik versnel dan kort tot 100 km/h om de personenwagens niet te hinderen. Het spijtige is dan vaak dat je meer dan 1 vrachtwagen moet inhalen (of sommige personenwagens daartussen) waar je zelf niet tussen kan omdat ze geen 100 meter tussen laten (de 50 meter voor en 50 meter achter mij die ik wil om terug op het rechter vak te kunnen invoegen). Op 3-baansnelwegen pak ik het iets anders aan, want als ik daar op het middenvak ga rijden. Vrees ik in de knoop te raken met het verkeer links en rechts van mij. Dus op een 3-baansnelweg vertraag ik nooit onder de 90 km/h op het rechtervak (onder normale omstandigheden uiteraard) en ook op het middenvak start ik een inhaalmanoeuvre als ik dan iemand voor mij heb die trager rijdt dan 90 km/h. Ik ga dan sowieso naar het linkervak en daar 100 km/h rijden gedurende het inhaalmanoeuvre.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een manier die mij ligt en ik ben er zeker van dat jij ook een rustige manier hebt gevonden die jou ligt. Jammer dat er nog zo weinig bestuurders zijn die er de voordelen van inzien. Je hebt namelijk ook meer tijd om alles gezien te hebben. Zeker ook buiten de auto-snelweg kan anticiperen op het verkeer en de omstandigheden en defensief rijden en het af en toe daarmee gepaard gaande matigen van de snelheid (misschien tegen-intuïtief) resulteren in een kortere reistijd. De plek waar de verkeersproblemen zich uiteindelijk voor doen ben je op die manier namelijk sneller voorbij en de tijd die je geïnvesteerd hebt in het matigen van de snelheid win je zo terug!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het niet met jullie eens. Als je op de snelweg 85 rijdt vlak achter een vrachtwagen, heb je totaal geen zicht op wat er voor je gebeurt, (remmende auto's, de juiste afslag of borden) en ten tweede kan je met die snelheid totaal niet snel optrekken als dat ineens nodig mocht zijn. Tenzij je terugschakelt, maar dan is je besparing in benzine weer tenietgedaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is net wat we hier zeggen: we rijden niet vlak achter een vrachtwagen maar houden afstand.En waarom zou optrekken 'ineens' nodig zijn? Dat is nooit 'ineens' nodig. Remmen daarentegen wel en dat kan altijd. Als je wil optrekken moet dat nooit 'ineens', maar kan dat ook rustig. Er is eigenlijk geen verschil met het optrekken onder andere omstandigheden. Dat doe ik namelijk altijd even rustig.

Het beste antwoord

Als de vrachtwagen voor je 90 km/u rijdt dan zijn dit de voordelen:

45 meter afstand: 7% minder verbruik
30 meter afstand: 11% minder verbruik
15 meter afstand: 20% minder verbruik
6 meter afstand: 27% minder verbruik
3 meter afstand: 39% minder verbruik

Meer dan 45 meter heeft dus niet zoveel nut meer, maar op een redelijke afstand van 15 meter kun je nog behoorlijk wat besparen. Om nog maar niet te spreken van wat je al bespaart door 90 kilometer per uur te rijden in plaats van 120 ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
(Ik wil nog wel even aantekenen dat je behoorlijk van het padje af moet zijn om zo dicht op een vrachtwagen te willen rijden ; je hebt al snel 65 meter nodig om te reageren en te remmen bij die snelheid.).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als de vrachtwagen tegen een betonnen muur rijdt of tegen een tegemoetkomende vrachtwagen, staat hij in één klap stil. Dan heb je inderdaad te weinig tijd om nog te kunnen remmen. Een kenmerk van rijdende vrachtwagens is echter dat ze niet in één klap stilstaan. De beschikbare remweg is dus veel langer dan de volgafstand tussen jou en de vrachtwagen.
Bordensteker
9 jaar geleden
+ want het antwoord klopt.
In de bron staat ook dat het risico op kop-staartbotsingen bij afnemende afstand groter wordt, want als de vrachtwagen ineens op zijn rem moet gaan staan, dan is je beschikbare reactietijd veel te kort.
Bij wat zijwind kom je al gauw naast het opzij wegwaaiende zog te rijden. (Door dat effect leer je trouwens tevens dat je auto inderdaad minder "tegenwind" heeft als je in het zog kunt rijden.)
En je voorruit wordt sneller beschadigd door de duizenden heel kleine steengruisjes die voortdurend tegen je ruit spatten (en natuurlijk af en toe een wat groter steentje). Die kleintjes hoor je niet eens, maar na een tijd wordt het wel duidelijk aan je voorruit als je tegen de zon in rijdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij 90 km/u ga je 25 meter per seconde. Als je de 2-seconden regel hanteert kun je er dus op 50 meter veilige achter rijden. Heb je dus nog een klein voordeeltje va neen paar procent als ik de tabel van Marleen zie :-)
Castle
9 jaar geleden
Mooi antwoord +
SimonV
9 jaar geleden
Plus. En ook welkom terug!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer juist Marleen, afgezien van het feit dat je achter zo' n bakbeest geen pest meer ziet (bij regen al helemaal niets) lijkt me deze vraag uitnodigen tot onveilige verkeersdeelneming!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leest nou echt niemand de uitleg over de veiligheid die ik geef.....
Nogmaals dan maar:"Stel je rijdt met een personenauto achter een vrachtwagen die 90 km/u rijdt.
Nu kun je natuurlijk gaan bumperkleven, maar dat
l-i-j-k-t me n-i-e-t v-e-r-s-t-a-n-d-i-g :-P
Heb je nog voordeel van de vrachtwagen als je op een v-e-i-l-i-g-e afstand rijdt?"

Andere antwoorden (1)

Nee, daar heb je absoluut geen voordeel aan.
Dat je achter een vrachtwagen minder benzine verbruikt door de zuiging is een hardnekkige fabel.
Achter een vrachtwagen is wel veel wind, maar dat is een zeer turbulente wind die alle kanten opgaat.
Wel is het zuiniger om rustiger/langzamer te rijden.
130 km/h is leuk, maar 100km/h is zuiniger.
Het precieze gebruik is afhankelijk van je auto en rijstijl.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Waarom is het een fabel. Bewegen in de slipstream levert veel op:
- ganzen vliegen in formatie, juist als energiebesparing
- wielrenners rijden achter elkaar om minder wind te ervaren. Levert energiewinst op.
- schaatsers rijden achter elkaar om minder energie te verbruiken en daardoor een hogere snelheid te kunnen bereiken. Waarom zou het rijden achter een vrachtwagen dan geen besparing opleveren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je daar een bron van ? Ik vind alleen maar bronnen die het tegendeel beweren - en dat is ook mijn ervaring. Op de fiets VOEL je zelfs de zuiging / trekkracht van een passerende vrachtwagen. Niks alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je hebt wel in zoverre gelijk dat je niet op een VEILIGE afstand kunt rijden om gebruik te maken van die slipstream. Je hebt al gauw 65 meter nodig om te kunnen reageren en remmen.....en daar is de winst 0.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was idd iets te kort door de bocht met mijn antwoord. Je hebt gelijk dat op een veilige afstand het rendement nul is. Maar doordat de wind op snelwegen vaak niet recht van voren komt is er toch turbulentie achter een vrachtwagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is geen fabel, het is getest door de Mythebusters.
http://green.autoblog.com/2007/10/28/mythbusters-drafting-10-feet-behind-a-big-rig-will-improve-mile/
http://mythbustersresults.com/episode80
Bordensteker
9 jaar geleden
Het zog achter een vrachtwagen is inderdaad erg turbulent.
Maar dat neemt niet weg dat je in dat zog met minder motorkracht op snelheid blijft! Ik heb jaren Citroën 2CV gereden (de Lelijke Eend) en daarin hóór je aan het mindere windgeruis, en voel je aan het merkwaardige voortdurend zijdelings heen en weer schudden van de wagen, dat je in het zog van een vrachtwagen zit.
Dat je dan behoorlijk minder gas hoeft te blijven geven, is bij een 2CV ook erg snel duidelijk. Of het verstandig is om kort achter een volledig het zicht benemende vrachtwagen te rijden is vers twee, zeker in de weinig kreukelzone biedende koets van een Eend! Als er wat zijwind staat, wordt het al gauw lastig om binnen het zog te blijven. Zodra je goed de turbulentie voelt, heb je echter ook het voordeel te pakken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik snap al die minnetjes niet, als het al zou werken moet je zo dicht op de vrachtwagen rijden dat het gevaarlijk wordt. Door achter een vrachtwagen te blijven rijden rij je wel langzamer dan de toegestane snelheid op een snelweg en dat levert dan je besparing op.
Van mij een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar is jouw plus dan, kipje78?