'ELF' is een extreem lage radiofrequentie, maar een draaggolf moest altijd hoogfrequent zijn. Hoe kan dat?

Ik las dat bij 'modulatie' geldt dat het over te brengen (laagfrequente) signaal altijd op een hoogfrequente draaggolf geënt moest worden. Een laagfrequente radiogolf zou niet genoeg uitstralen. Maar de bandbreedte 3-30 Hz (=ELF), 30-300 Hz enz. worden óók gebruikt voor communicatie. Hoe kan dat nou? Moet een draaggolf nou wel of niet hoogfrequent zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is inderdaad niet mogelijk om spraak , bandbreedte pakweg 3000 hz, op een lagere frequentie te moduleren. Communicatie kan echter ook bijvoorbeeld morse zijn.