Hoe komt het dat de kleur rood eerder verbleekt, dan andere kleuren?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar oude rode auto's ziet de kleur er echt vaal uit. Oude blauwe of zwarte auto's hebben dat niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Goed opgemerkt ! Rood wordt door ons mensen als een sterke kleur ervaren mogelijk dat de evolutie dat ook heeft geregeld . Maar rood pigmenten zijn altijd zwak ( ker ) dan veel andere kleuren . In haren zijn de rood tinten ook extra snel minder . Instabiele pigmenten ?? Rood is ( ook al lijkt het ons anders ) een langzame kleur lijkt mij !!?? Wij zien kleuren maar in feite is het weerkaatsen van licht wat we zien . Zwart kaatst nog minder en ja wat niet kaatst absorbeert ! Dus het licht wordt geabsorbeerd beschadigt de pigmenten en dan wordt het vaal . Ook als licht extreem snel op je afkomt ziet het er blauwig uit gaat het zelfde object heel snel van je af wordt het warmer ( langzamer ) dus roder . Ook bij geluid is dat effect ! Google eens dopler effec
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doppler effect . Maar dat heeft niks te maken maken met de zwakte van rood pigment . Of misschien wel ?

Andere antwoorden (1)

rode auto's verkleuren omdat in de rode verf ijzerdeeltjes zitten die kunnen (en gaan) roesten. polijsten (afslijpen van e toplaag) heeft dan ook slechts een tijdelijk effect. van sommige merken auto's is de rode verf beter en blijven de auto's langer mooi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
autoschadeherstelbedrijf ooit zelf een rode auto gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eigen auto en een autoschade herstel bedrijf