DEsulfateren van lood accu's

kan het "sulfateren" proces van lood accu's omgekeerd worden door middel van een desulfator ?

en zoja hoelang heeft dit proces dan nodig
bij een grote 80volt accu van een heftruck

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Als je met een PWM signaal de accu laad dan ontstaat er desulfatering.

PWM is Pulse Width Modulation.
- Je stuurt een hogere spanning dan toegestaan je accu in, maar deze spanning is erg kort (pulsvormig).
- De te hoge pulsen en de opvolgende nul-spanningen moeten gemiddeld de juiste/normale laadspanning bereiken.

Hoe hoog de spanning is maakt niet direct uit, als je maar gemiddeld op juiste/normale niveau blijft.

Effect,
- Accu wordt niet heter dan normaal want gemiddeld is de laadspanning gelijk
- Door hoge pieken ontstaat er een effectieve(re) desulfatering.
- Nadeel, de lader hoor je hoog 'zingen' dit omdat je en eer hoog frequent signaal instuurt i.p.v. een gelijkspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Desulfateren, is eigenlijk wat je doet tijdens opladen van een accu. Je krijgt nooit alles in de oude staat, elke keer weer wat minder, en op den duur is ook deze accu versleten en aan vervanging toe.
jc54