De spanning die de zonnecel levert moet hoger zijn dan de spanning van de batterij. Op die manier kan er een stroom gaan lopen tegen de polariteit van de batterij in, oftewel een laadstroom.

Als je een zonnecel koopt dan is die spanning meestal gespecificeerd. Kijk maar eens bij Conrad, daar vind je wel één en ander.

Overigens blijkt in de praktijk wel eens dat een zonnecel de gespecificeerde waarde niet haalt. Dan heb je er niets aan omdat die de spanning van je batterij niet overbrugt.