Alabastine lak plamuur heeft een droogtijd van 14 uur bij 20 graden. Als ik het nu droog bij een temperatuur van 40 graden wat word de droogtijd dan?

De Alabastine lak plamuur bevat Methylethylketoxim

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij 40 graden droogt het te snel, de ideale temperatuur voor plamuren en schilderen is 18-20 graden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, kun je dit product niet op een zomerse dag gebruiken?

Antwoorden (1)

Dat is niet te zeggen. In zijn algemeenheid zorgt een iets hogere temperatuur voor een kortere open tijd en snelle droging bij verf. (voor sommige lijmen werkt het heel anders omdat verdamping van het oplosmiddel niet per sé de enige reden van uitharding is.) Aan die temperatuur zit echter een bovengrens aan die bij een graad of 30 meestal wel bereikt is. Vanaf dat moment gaat het drogen niet sneller maar treden er wel ongewenste bij-effecten op. Denk bij plamuur bijvoorbeeld aan een al uitgehard oppervlak terwijl diepere lagen nog zacht zijn en niet meer kunnen "ademen" of blaasvorming.
Wil je sneller werken, gebruik dan... drumroll.... snelplamuur.