Wat is de naam van de toestand van water wanneer het bevroren is en toch vloeibaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik weet wat de definitie van een vaste en vloeibare toestand is. :) Ik stel de vraag namelijk omdat ik dit fenomeen heb meegemaakt.
Ik was een jaar geleden in een dolle bui en bedacht me om water te koken, vervolgens in een plastic fles te gieten(1.wat zonder externe koeling vrijwel onmogelijk is 2.helemaal wanneer je het schroefstuk intact wilt houden.) En het dan in te vriezen met een vriezer die tot -35 gaat. (Dit was niet een vooraf bepaalde waarde maar meer een achteraf bepaald feit.:P) Het duurde eeuwig voordat de fles afkoelde, en na 5 uur was de fles ijs en ijskoud, maar wanneer ik in de fles kneep was het water nog steeds vloeibaar.
Toen ik uit nieuwschierigheid de fles uit de vriezer haalde en verbaasd keek naar de helderheid van de fles schroefde ik de dop eraf, en terwijl ik de fles een beetje kantelde gedroeg het water zich als zand! Letterlijk als zand! Toen ik dit zag ging ik in mijn enhousiasme zo snel mogelijk van de zolder(waar de vriezer stond) naar beneden om m’n mede bewoners(ik woonde op kamers) te laten zien wat ik zag. Maar toen ik beneden was gekomen was er nog iets veel frapanters met dit flesje aan de hand. Er zaten nu honderen barst structruren in het glas heldere water/ijs, en ik kon de fles redelijk frequent inknijpen terwijl de "kristallen barst structuren" intact bleven. M’n mede bewoners waren geschokt en hadden ook nog nooit zoiets gezien. M’n turkse huisbaas was zelfs zo onder de indruk dat hij het flesje niet in z’n buurt wou hebben. Dus vandaar dat ik na een jaar gedachte knagen toch maar de vraag zo stel want niemand in mijn omgeving is bekend met dit fenomeen en op internet is ook niets te vinden onder de zoektermen die ik weet te bedenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het fenomeen dat je beschrijft is niet het fenomeen uit je vraag want wat je vraagt is onmogelijk zoals Wertos al heeft uitgelegd. Het water in dat flesje was gewoon bevroren (en dus niet 'toch vloeibaar'). Omdat je het water eerst hebt gekookt is het ook ontgast waardoor het ijs dat zich vormde heel helder werd. De reden dat je in de fles kon knijpen was niet dat het water nog vloeibaar was maar wel dat de druk in het flesje heel laag was. Het warme water dat op z'n kookpunt was is in de vriezer namelijk serieus ingekrompen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het over eten bedoel je vast flush

Antwoorden (3)

Definitie van bevroren: door afkoeling in vaste toestand gekomen. Dus dan is het vast. Dan kan het niet ook vloeibaar zijn. Wat jij stelt is dus onmogelijk.

Toegevoegd na 5 uur:
Dan is het door het kantelen gaan bevriezen. De temperatuur is laag genoeg om het te laten bevriezen maar het heeft soms een zetje nodig, bij koken kan dit ook voorkomen (dan is het al heet genoeg maar kookt het nog niet). Als jij het dan kantelt dan bevriest het water en gaat het van vloeibaar naar vast. Het zandachtige was het water dat bevriest maar dat nog gemengd is met vloeibaar water.
Dat ziet er nog ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=7NCEJqFC1uw
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo simpel kan het zijn. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Wertos, ik weet wat de definitie van een vaste en vloeibare toestand is. :) Ik stel de vraag namelijk omdat ik dit fenomeen heb meegemaakt.
Ik was een jaar geleden in een dolle bui en bedacht me om water te koken, vervolgens in een plastic fles te gieten(1.wat zonder externe koeling vrijwel onmogelijk is 2.helemaal wanneer je het schroefstuk intact wilt houden.) En het dan in te vriezen met een vriezer die tot -35 gaat. (Dit was niet een vooraf bepaalde waarde maar meer een achteraf bepaald feit.:P) Het duurde eeuwig voordat de fles afkoelde, en na 5 uur was de fles ijs en ijskoud, maar wanneer ik in de fles kneep was het water nog steeds vloeibaar.
Toen ik uit nieuwschierigheid de fles uit de vriezer haalde en verbaasd keek naar de helderheid van de fles schroefde ik de dop eraf, en terwijl ik de fles een beetje kantelde gedroeg het water zich als zand! Letterlijk als zand! Toen ik dit zag ging ik in mijn enhousiasme zo snel mogelijk van de zolder(waar de vriezer stond) naar beneden om m'n mede bewoners(ik woonde op kamers) te laten zien wat ik zag. Maar toen ik beneden was gekomen was er nog iets veel frapanters met dit flesje aan de hand. Er zaten nu honderen barst structruren in het glas heldere water/ijs, en ik kon de fles redelijk frequent inknijpen terwijl de "kristallen barst structuren" intact bleven. M'n mede bewoners waren geschokt en hadden ook nog nooit zoiets gezien. M'n turkse huisbaas was zelfs zo onder de indruk dat hij het flesje niet in z'n buurt wou hebben. Dus vandaar dat ik na een jaar gedachte knagen toch maar de vraag zo stel want niemand in mijn omgeving is bekend met dit fenomeen en op internet is ook niets te vinden onder de zoektermen die ik weet te bedenken.
Dat is onderkoeld water.

Toegevoegd na 2 uur:
Verduidelijking n.a.v. de - van Daki.

Er bestaat gen water dat bevroren (= ijs) is en toch vloeibaar. Water is of ijs of vloeibaar (of gas). Er bestaat wel water waarvan de temperatuur onder nul is wat geen ijs, maar vloeibaar is. Dat heet onderkoeld water.

Toegevoegd na 2 uur:
Nav je reactie bij het andere antwoord. Een eigenschap van onderkoeld water is dat als er iets mee gebeurt het heel snel in vaste toestand over gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat daar nergens dat dat onderkoeld water bevroren is. -
Wat je gezien hebt in de fles is vrij simpel te verklaren.

Factor 1:
Doordat het water op hoge temperatuur in de fles is gebracht, was de druk in de fles hoger dan de luchtdruk er buiten (vergelijkbaar met een frisdrank fles).

Factor 2:
Omdat het water gekookt is voordat je het invroor zijn er weinig opgeloste gassen meer in het water aanwezig geweest. Normaal gesproken als water afkoelt tot onder 0 zullen deze gassen het "begin" vormen van de kristallisatie en dus de groei van ijs.

Wat je dus zag in de fles was water dat een temperatuur had lager dan 0, maar door de hoge druk en afwezigheid van opgeloste gassen is het water niet gaan kristalliseren. Op het moment dat je de dop van de fles draaide werd de druk in de fles gelijk aan de luchtdruk buiten de fles, hierdoor gebeuren er twee dingen.

1. het vriespunt van water wordt hoger bij een lagere druk (water onder druk zal dus pas bij lagere temperaturen bevriezen)

2. door het verlagen van de druk zullen er opgeloste gassen uit de oplossing gekomen zijn waardoor er kleine belletjes ontstaan, die belletjes vormen een "begin" van de ijsgroei

hopelijk verklaard dit wat je gezien heb, en vertel je huisbaas dat er geen magie aan te pas komt maar simpele natuurkunde