Hoe kan het dat bij wind altijd koude lucht , de plaats inneemt van warme lucht?

Deze beweging noem je wind , maar hoe kan dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus hoe kan dar dat deze aantrekking plaatsvind

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het is precies andersom. Lucht stroomt van gebieden met een hoge luchtdruk (warm) naar gebieden met een lage luchtdruk (koeler).

Lucht bestaat uit een aantal gemengde gassen. Als je gas verwarmt, gaat het uitzetten, of de druk wordt hoger. Het gas wordt dus per volume lichter, en gaat opstijgen. Warme lucht stijgt op. Dat bewegen van de warme lucht voel je als wind. Als de lucht opgestegen is, koelt hij weer af en gaat hij weer dalen.

Als ergens op de aarde de lucht verwarmd wordt en opstijgt zal er ergens anders vandaan lucht richting die plaats gaan stromen. Zo krijg je wind.
Dit gebeurt b.v. bij de evenaar, waar het heel warm is. De lucht daar zet uit en stijgt op, en vervolgens gaat er lucht naar toe stromen vanaf hogere breedten.
Boven in de atmosfeer gebeurt precies het tegenovergestelde, het zijn een soort kringlopen die cellen genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Warme lucht heeft een lager soortelijk gewicht dan koude lucht, de warme lucht heeft de neiging op de koude te gaan drijven; d warme lucht stijgt op en de onderdruk die daarvan het gevolg is wordt weer opgeheven door de aanvoer van koude lucht.