Vertraagt of versnelt een klok in een zwaartekrachtveld?

Diverse websites en publicaties spreken elkaar tegen. Daarom is mij niet duidelijk wat er nu met de tijd gebeurt in een sterk zwaartekrachtveld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Een klok die zich verder weg begeeft van een sterke bron van zwaartekracht, tikt sneller in relatie tot een klok vlakbij de bron van zwaartekracht, omdat de tijdsdimensie minder "lijdt" onder de kracht van de massa. Op een plek waar de massa oneindig hoog is, zoals bij een zwart gat, zal tijd stil staan en de klok stoppen met tikken. Echter als je de meting doet vanaf de locatie vanaf de klok zelf dan merk je niks van het verschil in tijds/snelheid. Stel je een analoog videogesprek voor met een astronaut die zich niet in de buurt van grote massa's bevindt. Dan zou hij voor jou gevoel sneller praten dan normaal. En zijn klokje in beeld zou sneller lopen.

Tijd is, net als ruimte, relatief en daarom moet je ook altijd de tijds-snelheids meting doen vanaf een relatief oogpunt, mits je een interessante uitslag wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een klok in een zwaartekrachtveld tikt iedere seconde precies als een seconde weg.

Een klok die zich op een plaats in een zwaartekracht veld bevindt die "lager" is dan een andere klok in hetzelfde zwaartekrachtveld loopt langzamer dan de hoger gelegen klok. Er is dan sprake van gravitationele tijdsdilatatie wat iets anders is dan gewone tijdsdilatatie die afhangt van de beweging van klokken t.o.v. elkaar. De effecten zijn feitelijk wel hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Nu ik het antwoord nogmaals lees, zeg je in feite hetzelfde, heb je eigenlijk hetzelfde antwoord, alleen met iets minder uitleg. Kan dus niet anders dan een +-je
Thecis
9 jaar geleden
Mijn antwoord weggehaald, maar wel hier weergegeven. Dezelfde antwoord, alleen iets uitgebreider: In basis zegt relativiteit dat de natuurkunde overal hetzelfde is, mits je een constante versnelling ondervindt (algemene relativiteitstheorie). Dat kan zijn in interstellaire ruimte (waar de versnelling 0, dus a=0 is) of in een zwaartekrachtveld (in het geval van de aarde a = g, de valversnelling). Dus als een seconde een seconde is, is dat overal zo, ook in een zwaartekrachtveld voor de observator die in dat veld is. Een minuut duurt een minuut en een uur duurt gewoon een uur. De observator merkt hier helemaal niets raars. Alleen als je nu relatief gaat kijken t.o.v. een andere observator zal de klok in het zwaartekrachtveld langzamer lopen t.o.v. degene die niet in een zwaartekrachtveld zit of in een zwakker zwaartekrachtveld. Dus klokken versnellen of vertragen niet, ongeacht de omstandigheden (lege batterij uitgezonderd dan). Het gaat sneller of langzamer t.o.v. een andere observator die ook evenveel recht heeft om natuurkundige experimenten uit te voeren.
Dit effect heet inderdaad gravitational time dilution en heeft hetzelfde effect als dat iemand met een hele hoge snelheid reist T.O.V. een andere observator.
Ja de tijd vertraagd in een zwaarte kracht gebied !!in theorie is de tijd onder aan de trap al anders dan boven aan de trap . Alleen het verschil is minimaal . Maar bij andere zwaarte kracht verloopt de tijd anders . Hoe dat komt :) ja daar moet je de relativiteitstheorie van Einstein voor snappen . Maar heel kort door de bocht het verval van alles om ons heen wordt bepaald door de zwaarte kracht dus een atoom klok vertraagd bij oplopende zwaarte kracht .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
De atoomklok vertraagt niet. Dat is de hele essentie van relativiteit dat de natuurkunde overal gelijk is. Mijn inziens ben je of wat kort door de bocht of snap je de essentie van relativiteit niet helemaal (waarschijnlijk het eerste, maar uit de context kan ik het niet helemaal uitsluiten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben zeker kort door de bocht . En ik pretendeer zeker niet de relatie tussen zwaarte kracht en tijd verloop helemaal te doorgronden . Maar tijd wordt beïnvloed door zwaarte kracht ook al door de kroming die de zwaarte kracht uitoefent op de ruimte .
Thecis
9 jaar geleden
De hele basis is alleen dat je als observator dit niet merkt dat je tijd langzamer verloopt tov iemand in een lager zwaartekrachtveld... tenzij je je omstandigheden gaat vergelijken met die observator in een lager zwaartekrachtveld.
Het lastige hiermee is dat je je informatie moet versturen naar diegene en info kan niet sneller overgedragen worden dan met de snelheid van het licht. Dus vergelijken lukt alleen goed wanneer je klokken samen start, de ene klok (bijv) op aarde houdt en de andere een tijdje om mercurius laat ronddraaien, laat terugkeren en de tijden op de klokken vergelijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De klok vertraagd wel :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En mogelijk staat de klok zelfs ( bijna ) stil in edn zwart gat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dan toch dat je het niet helemaal begrijpt. Voor iemand die naast de klok staat loopt deze normaal. Voor ieman die zich verder van het zwarte gat bevindt zal het lijken of een seconde op die klok een eeuwigheid duurt.
Thecis
9 jaar geleden
@Kapperkort.
Wat Mullog inderdaad ook al zegt, de klok zal gewoon blijven lopen.
Je hebt wel gelijk als je spreekt over iemand die ver buiten het zwarte gat staat en kijkt naar een klok die richting de event horizon gaat. Sterker nog, de klok komt volledig tot stilstand voor diegene die er vanaf een grote afstand naar kijkt. Wat gebeurt er wanneer je zelf over de Event Horizon van een zwart gat gaat? Helemaal niets! Je merkt het niet eens. De observator daarbuiten wel! Die ziet je gaan en op de rand blijf je stilstaan terwijl het beeld langzaam verdwijnt (met een horloge op de pols wat stil staat).
Jijzelf merkt helemaal niets. Totdat je wat verder komt want dat beginnen de gravitational tidal forces (weet even geen NL woord) dermate heftig te worden dat je voeten (als die onderaan zitten) harder worden aangetrokken dan je hoofd en dat voel je wel. Je atomen worden compleet uit elkaar gerukt en dat is niet het beste begin van je weekend, maar in eerste instantie merk je helemaal niets. Zoek eens naar de lectures van Richard Wolfson, die legt het goed en zeer begrijpelijk uit.