Geleidt hoorn stroom?

Ik vroeg me dit af bij een weiland met schrikdraad. Om de koeien een schok te laten voelen moet de stroom door hun lichaam naar de aarde vloeien. Dat moet dan via hun hoeven (die van hoorn zijn) en/of door contact van hun huid tussen de hoeven met de grond.

9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De hoornlaag van een nagel geleid geen stroom. Echter lopen meeste koeien in gras en soms door modder. Dikwijls is gras hoog genoeg, of zakken de hoeven diep genoeg de modder in om toch nog enkels te raken waardoor een stroom naar de aarde mogelijk wordt.

Of keratine, de laag onder de hoornlaag stroom geleid weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goede vraag ! Ik woon naast een koeienweide. Daarrond zit een schrikdraad waar tot 30.000 volt opzit. Weliswaar een pulserende spanning. Nu heb ik onlangs vastgesteld dat zelfs met droge en dikke rubberlaarzen de "schok" echt wel hard aankomt !
Het moet zijn dat de hoge spanning toch een zekere stroom door het rubber of hoorn gestuurd krijgt.